این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۹۷-۱۰۷
عنوان فارسی
بررسی منابع حمایتی و شیوه های مقابله با عوامل استرس زا در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زندگی دانشجویی بر حسب این که موقعیت تازه ای به حساب می آید می تواند زمینه ساز انواع استرس ها برای دانشجویان باشد. هنجارهای اجتماعی، شبکه دوستان جدید و الزامات زندگی خارج از خانواده و انتظارات ایجاد شده، عواملی هستند که سازگاری آنان را بر هم زده و برای کنار آمدن با موقعیت جدید به استفاده از شیوه های مقابله متعددی روی می آورند که از جمله می توان به دو شیوه مسئله مدار و هیجان مدار اشاره کرد. ضمن این که در بسیاری از مواقع یک شبکه حمایتی شامل خانواده، دوستان و افراد مهم وجود دارند که در مقابله با استرس به فرد کمک می کند. در مقاله حاضر به مطالعه میزان استرس ادراک شده در دانشجویان، شیوه های مقابله و منابع حمایتی آنان پرداخته شده است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. روش نمونه گیری چند مرحله ای بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان 340 نفر برآورد شده است. برای گردآوری اطلاعات از سه پرسش نامه خرده استرس های روزانه سارافینو، پرسش نامه شیوه های مقابله موس و بلینگز و مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده استفاده گردید. نتایج: نتایج حاکی از عدم وجود رابطه معنی دار بین میزان استرس ادراک شده و شیوه مقابله مسئله مدار و رابطه معنی دار بین شیوه مقابله هیجان مدار و ادراک استرس بوده است( 05/0>p ). همچنین از نظر جنسیت در شیوه مقابله مسئله مدار نیز تفاوتی مشاهده نشد، اما در شیوه مقابله هیجان مدار تفاوت معنی دار بود (05/0>p ). از لحاظ رابطه بین ادراک استرس با ادراک کلی حمایت اجتماعی، ادراک حمایت خانواده، ادراک حمایت افراد مهم (01/0>p ) و ادراک حمایت دوستان رابطه معنی دار ( 05/0>p ) به دست آمد. از نظر جنسیتی در ادراک حمایت اجتماعی ( 05/0>p ) و ادراک حمایت افراد مهم (01/0>p) رابطه معنی دار به دست آمد. در زمینه نقش جنسیت و رشته تحصیلی در ادراک استرس تفاوتی دیده نشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده و نقش بسیار مهم شیوه های مقابله با استرس برای برقراری سازگاری روانی- اجتماعی افراد در معرض استرس ضروری است خانواده ها به عنوان اولین کانون تربیتی نقش حمایتی بیشتری را برای کمک به فرزندان ایفا کنند و با آموزش سبک های مقابله ای مؤثر به آن ها کمک کنند تا به منابع دیگر متوسل نشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس، شیوه های مقابله، منابع حمایتی،
عنوان انگلیسی
An investigation on supportive resources and coping styles with stressors in university students
چکیده انگلیسی مقاله
Students' life as a new situation may predispose many stressors for them. Social norms, new friends and living far from family and new expectation of them, are factors that distort their adjustment and make them using many coping styles such as problem-centered and emotional-centered for new adaptation. Meanwhile, there are many supportive systems as family, friends and significant others that help them in coping. The present article tries to study the perceived stress, coping styles and supportive resources in students. Methods and Materials: present research is a survey one. Using multi-stage sampling, the sample volume estimated about 340 according to krejcie and Morgan formula. Three questionnaires were used for data gathering; Sarafino daily hassles questionnaire, Moss and Belings coping styles questionnaire and multidimensional perceived social support. Results: Results showed no significant relationship between stress and problem-centered coping but significant with emotional-centered style (Ρ< 0/05). Moreover there were no difference between males and females in problem–centered style but significance in emotional centered (Ρ< 0/05) and there were significant relationship between stress with total social support and family support (Ρ< 0/05) and with significant others (Ρ< 0/01). Sex differences in social support was significant at (Ρ< 0/05) and in significant others support (Ρ< 0/01). There was no relationship in other variables. Conclusion: According to results, and vital role of coping styles with stress for making psychosocial adaptation of people, it is necessary for families as the first educational center to have more supporting role in teaching coping styles for better adaptation of their children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stress, Coping styles, Supportive resources
نویسندگان مقاله
علی اکبر ثمری | ali samari
کارشناس ارشد روان شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
احمد لعلی فاز | hmad lalee faz
کارشناس ارشد روان شناسی
عباس علی عسکری | ali askari
کارشناس ارشد روان شناسی
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1808.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات