این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۱۱-۱۶
عنوان فارسی
ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان شایستگی تحصیلی دانشآموزان نوجوان مدارس شهر تبریز، در سال ۱۳۸۲
چکیده فارسی مقاله
حفظ ارتباط مثبت بین والدین و نوجوان میتواند انگیزه وی را در مورد آن چه به موفقیت تحصیلیاش مربوط میشود، افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است شیوه تربیتی والدین، موفقیت تحصیلی نوجوان را تحت تاثیر قرار میدهد. بنابراین، با توجه به اهمیت شیوه تربیتی والدین برای رشد موفقیت تحصیلی فرزندان، این پژوهش به منظور تعیین ارتباط شیوه تربیتی والدین با شایستگی تحصیلی نوجوانان انجام گرفت. روش کار: در این مطالعه همبستگی توصیفی، 360 نفر دانشآموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه شیوه تربیتی والدین و مقیاس شایستگی تحصیلی بود. آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و LSD برای تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج: بیشترین درصد دانشآموزان نوجوان (7/39%) شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند. همچنین بیشترین درصد دانشآموزان نوجوان (2/39 %) شایستگی تحصیلی بالایی داشتند. ارتباط آماری معنیداری بین شیوه تربیتی والدین با شایستگی تحصیلی وجود داشت (000/0P=). نتیجهگیری: با توجه به این که اکثریت نوجوانان شیوه تربیتی اقتدارمنش را گزارش کرده بودند و شیوه تربیتی اقتدارمنش ارتباط معنیداری با شایستگی تحصیلی داشت، لذا آموزش والدین درباره پیامدهای شیوه تربیتی آنها برای فرزندان و خصوصیات دوره نوجوانی موجب ارتقا موفقیت های تحصیلی نوجوانان میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شیوه تربیتی والدین، شایستگی تحصیلی، نوجوان،
عنوان انگلیسی
Relationship between parenting style and academic competence among adolescents studying in Tabriz high schools, 2002
چکیده انگلیسی مقاله
It was showed that family relationships affect on adolescent academic achievement. Regarding to the parenting style importance on academic competence, this study was carried out to determine relationship between parenting style and academic competence in adolescents. Methods and Materials: This is a descriptive correlational study with multistage cluster sampling of 360 adolescents studying in Tabriz high schools. Questionnaires using in this study were parenting style inventory II and Academic Competence Scale. Data were analyzed using one-way ANOVA and LSD. Results: According to the finding the majority of adolescents (%39.7) reported authoritative parenting style and high academic competence (39.2%). Relation between parenting style and academic competence (F=187.8, P = 0.000) was significant. Conclusion: Regarding the fact that the majority of adolescents reported authoritative parenting style and relation between parenting style and academic competence was significant, so parents' education for adolescence's characteristic and parenting style outcomes lead to promoting adolescent academic competence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
parenting style, Academic competence, Adolescent
نویسندگان مقاله
فرناز رحمانی | ranaz rahmani
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری با گرایش روانی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز
نعیمه سید فاطمی | naeemeh seyed fatemi
دکترای آموزش پرستاری، استادیار دانشکده پرستاری و مامایی ایران
مهین برادران رضایی | mahin baradaran
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری با گرایش روانی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز
کامران صداقت | kamran sedaghat
کارشناسی ارشد آموزش پرستاری با گرایش روانی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز
نشانی اینترنتی
http://jfmh.mums.ac.ir/article_1814.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات