این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۶، شماره ۱۷، صفحات ۲۵-۴۳

عنوان فارسی آموزش فنی و حرفهای در قرن ۲۱ :سیاستهای یونسکو در خصوص آموزش فنی و حرفهای در عصر اطلاعات و مقایسه جایگاه آموزش فنی و حرفهای ایران با آن سیا ها ست
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف این مقاله بررسی خط مشیهای یونسکو در رابطه با آموزش فنی و حرفهای و همچنین میزان انطباق آن با برنامههای فنی و حرفهای و مهارتآموزی در ایران است. برای این منظـور بـا توصـیف و شناسـایی مؤلفههای این آموزش ها از منظر یونسکو، به بررسی میزان انطباق برنامههـای فنـی و حرفـه ای مـا بـا ایـن سیاستهای جهانی در دوره های فنی و حرفهای پرداخته شده است. در این مقاله 12 مورد از سیاستها و پیشنهادهای یونسکو استخراج و در حوزه آموزش فنی و حرفهای ایران مورد آزمون قرار گرفتـه انـد . روش پژوهش کتابخانهای و توصیفی است. جامعۀ آماری شامل مربیان هنرستانهای شـهر سـنندج (بـه صـورت تصادفی 20 نفر انتخاب شدند) و مسئولان سازمان فنی و حرفهای استان (بـه تعـداد 10 نفـر از مـدیران و کارشناسان) هستند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساخته و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کمی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در 7 مورد از سیاستهـای پیشـنهادی (خـط مشـی هـا، برنامـه ریـزی و مدیریت ، ابعاد فنی و حرفهای آموزش عمومی ، آموزش فنی و حرفهای به منزله آماده شدن برای حوزه کار و اشتغال ، آموزش فنی و حرفـه ای بـه عنـوان یـادگیری مـداوم ، مکانیسـم راهنمـایی و مشـاورت ، فراینـد یادگیری، کارکنان و اعضای آموزشی مؤسسات فنی و حرفهای) وضعیت در حد نسبتاً مطلوب اسـت و در 5 مورد از سیاستهای پیشنهادی (تعریف و دامنه آموزش فنی و حرفهای، سیستم آموزش فنی و حرفهای: اهداف و مقاصد، محتوای برنامههای کارآموزی ، کادر مدیریتی و نظـارتی در برنامـه هـای آمـوزش فنـی و حرفهای ، همکاریهای بینالمللی) موارد نامطلوب برآورد شده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ma
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جمال سلیمی |



نشانی اینترنتی http://www.jiera.ir/article_53132_6c02dcc8c7c483ce181375d17463fe04.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1333/article-1333-512919.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات