این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۲، شماره ۴۰، صفحات ۹۹-۱۱۸

عنوان فارسی تصویرسازی بصری در وصف لحظه فراق و دلالت‌های واقعی آن در معلقات سبع (مختارات زوزنی)
چکیده فارسی مقاله تصویر لحظه فراق یار از مهم‌ترین مضامین معلقات سبع در شرح زوزنی است؛ و بر سبک تصویرسازی شعری جاهلیان و روش‌های تعبیری آنان، دلالت صادقانه آن تصویرها بر عواطف و احساسات جاهلیان و خصوصاً سرایندگان، و اشتمال آنها بر اخلاق ، شخصیت‌ها، اماکن و داستان‌های دوره جاهلی دلالت دارد. این توصیفات عموماً بصری‌اند و عاشق و معشوق، قبیله یار، مرکب‌ها و ...و احساسات و عواطف آنها را به تصویر می‌کشد. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیل متن، تصویرهای بصری از لحظه فراق و دلالت‌های واقعی آن را تبیین می‌نماید. همچنین حالت‌های روحی روانی سرایندگان و دلالت‌های آن تصویرها بر مسائل اجتماعی دوره جاهلی را بیان می‌دارد. شاعران معلقات، با کمی فرق، همگی تصاویر هنری مشابهی درباره فراق یار آورده‌اند؛ مانند: زمان فراق، وصف یار، قبیله و کاروانش، ایام وصل، حالت روحی روانی عاشق و معشوق از فراق، سرگردانی شاعر در صحرا پس از فراق و ناامیدی از دیدار دوباره. شاعران، لحظه فراق را با دیدی منفی و بدبینانه و با دلالتی آشکار بر پشیمانی، افسوس ونگرانی آنان، و با تشبیهاتی مادی، محسوس و متناسب با زندگی بادیه‌نشینان تصویر کرده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معلقات سبع، لحظه کوچ، تصویرسازی شعری، دلالت‌های هنری،

عنوان انگلیسی یة الصورة الشعریة فی وصف لحظة الرحیل ودلالاتها الفنیّة فی المعلقات السبع (مختارات الزوزنی نموذجاً)
چکیده انگلیسی مقاله وصف صورة لحظة الرحیل یعتبر من أهم المظاهر الفنیة فی المعلقات السبع (مختارات الزوزنی)، وتعود أهمّیّتها لأسباب عدة منها: دلالتها على تصاویر الجاهلیین الفنیة وأسالیبهم التعبیریة، وأحاسیسهم الصادقة، خاصة لدی أصحاب المعلقات، واحتوائها على معارف ذلک العصر من اخلاق، وشخصیات، وأمکنة، وقصص. تبلورت تلک الصورة بصریةً، إذ تترأى فیها الشخصیات بحالاتهم النفسیة وأثر الرحیل على ظواهرهم کالحبیبین، والأهل، والقافلة، ومسیرها. والصور تصور الحالة العاطفیة لدى الشعراء أنفسهم، وتربطها فنّیّاً بالواقع الخارجی. یهدف هذا البحث إلی الکشف عن الصور البصریة الفنیّة للرحیل فی المعلقات، ومعرفة شخصیاتها وأدوارهم فیها، ودلالتها على حیاة الجاهلیین الاجتماعیة والأدبیة، ودور الحب والمتحابین فیهم. لذلک، تمّ أولا: استقراء الصور البصریة المرئیة فی وصف لحظة الرحیل، وثانیا: بیان دلالاتها على الحیاة الجاهلیة وثالثا: بیان دلالاتها الفنیة. ینتهج البحث المنهج الوصفی-التحلیلی مع مراعاة الترتیب الذی تعامل به کلّ من أصحاب المعلقات مع موضوع الفراق. و من النتائج التی توصل إلیها البحث هی: هناک مفاهیم مشترکة صوّرها الشعراء عن لحظة الرحیل منها: زمن الرحیل، ووصف الحبیبة أو ما یرتبط بها من حیها أو قافلتها أو قبیلتها، وأیام وصلها، وتیه الشاعر فی الصحراء بعد رحیلها، وبیان حالته النفسیة من الفراق ویأسه من لقیاها؛ وإن انفرد کل منهم عن أصحابه فی تصویر تلک اللحظة حسب رؤاه الفنیّة. تناول شعراء المعلقات لحظة الفراق من منظور سلبی وتشاؤمی، فَبَدَت صورهم عنها تنمّ بوضوح عن شعورهم بالندم، والتحسّر، والقلق. وقد بالغوا فی وصفها بالتشبیهات المادیة المحسوسة من حیاتهم الصحراویة.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد نهیرات |
جامعه کردستان


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_13964_0bbb9bab6cc6a04698d2b7dbb32530aa.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-514338.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات