این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه
، جلد ۱۲، شماره ۴۰، صفحات ۱۸۷-۲۱۲
عنوان فارسی
دور المراکز العلمیه لمنطقه «جزیره» فی تطوّر الأدب والعلوم العربیه فی العصر العباسی «دیار بکر، ودیار مضر نموذجین»
چکیده فارسی مقاله
تدخل دراسه دور المراکز العلمیه الکُردیه فی تطور الأدب والعلوم العربیه، فی نطاق الأدب المقارن الفرنسی. ذلک لِأنَّ المراکز العلمیه لأی شعبٍ تتفاعل فی تطور أدب شعب آخر. ازدهرت فی العصر العباسی (656-132ه.ق) الأدب والعلوم العربیه ازدهاراً تامّاً بوساطه عوامل شتّی نحو دور جاد للمراکز العلمیه الکردیه فی انحاءها. نظراً للظروف السیاسیه والدینیه أن للمرکزین العلمیین دیاربکر «آمد، میافارقین، ماردین، حصن کیفا، اخلاط ومنازگرد» ودیار مضر «الرقه وحران» مساهمه کبیره ونشطه فی تطور الأدب والعلوم العربیه مثل الصرف والنحو، والبلاغه والنقد، والفقه والحدیث، والتاریخ، واللغه والخطابه والشعر والنثر. هذه الدراسه التی تنتهج المنهج الوصفی والتحلیلی، تحاول إلی استجلاء الدور المدهش لهذه المراکز فی تطویر الأدب والعلوم العربیه فی العصر العباسی. ومن النتائج التی توصلت إلیها هذه الدراسه هی: أنّ لهذه المناطق دوراً حاسماً فی اخصاب هذه التطورات بواسطه تربیه وتثقیف العلماء المبرزین کالآمدی، والفارقی، والحصفکی، والحرانی وغیرهم من کبار العلم الذین ترعرعوا فی أحضانها.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
مراکز علمی جزیره در پیشبرد علوم و ادب عربی عصر عباسی (مطالعة موردی «دیار بکر و دیار مضر»)
چکیده انگلیسی مقاله
سی نقش مراکز علمی مناطق کردنشین در پیشبرد علوم عربی و ادبی در حوزة ادبیات تطبیقی مکتب فرانسه میگنجد؛ زیرا مراکز علمی یکی از اقوام ایرانی در ادبیات ملتی دیگر تأثیرگذار بودهاست. در دورة عباسی (656-132ه. ق) که علوم عربی و ادبی بیش از هر دورة دیگری شکوفا شد با درنظرگرفتن مقتضیات و بستر سیاسی و دینی مناسب، نقش مراکز علمی مناطق کردنشین دیار بکر «آمد، میافارقین، ماردین، حصن کیفا، اخلاط و منازگرد» و دیار مضر «رقه و حران» که جزء منطقة جزیرهاند، در پیشبرد علوم ادبی و عربی غیرقابل انکار است. این نوشتار با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی درصدد تبیین نقش سازنده و جایگاه حقیقی این مراکز در اعتلای علوم عربی و ادبی در عصر عباسیان است و یافتههای آن حاکی از این است که این مناطق با پرورش اندیشمندان و ادیبان فرهیختهای چون آمدیها، فارقیها، حصکفیها، حرانیها و ابوعلی قالی و... در زمینة شعر و نثر، صرف و نحو، لغتشناسی و تاریخ، علوم اسلامی فقه و حدیث و علوم عقلی و خطابی صاحبنظر بوده و با تألیفات خود در پیشرفت علوم عربی و فرهنگ اسلامی منشأ تحولات شگرف بودهاند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شعله ظهیری |
آمورش و پرورش استان کردستان
نشانی اینترنتی
http://iaall.iranjournals.ir/article_12471_81cf9b204cb371ac54c34cbc506582f7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-514340.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات