این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
الجمعیه الایرانیه للغه العربیه و آدابها فصلیه محکمه، جلد ۱۲، شماره ۴۰، صفحات ۲۳۵-۲۵۴

عنوان فارسی دور فریق العمل فی تنشیط ریاده الأعمال فی اللغه العربیه وآدابها (فریق العمل فی قسم اللغه العربیه وآدابها بجامعه شیراز نموذجاً)
چکیده فارسی مقاله إنّ ریاده الأعمال تقوم علی ثلاثه محاور أساسیه وهی: العلم بریاده الأعمال، ومهاراتها، والموقف تجاهها. فقد اهتمّت العلوم التجربیه علی هذه المحاور الثلاثه اهتماماً بالغاً بحیث وصلت إلی نتائج باهره. لکنّ فروع العلوم الإنسانیه تعانی من عدم مزاوله أصحابها بموضوع ریاده الأعمال. إنّ فرع اللغه العربیه وآدابها بوصفه فرعاً من فروع العلوم الإنسانیه بحاجه ماسه إلی إعاده النظر فی موقفه تجاه هذه القضیه وعلی أصحابه أن یقوموا بتغییر أساسی فی موقفهم فیها. تحاول هذه الدراسه إلی استجلاء العراقیل الموجوده أمام موضوع ریاده الأعمال فی فرع اللغه العربیه وآدابها، وتعرّف الطریق الجدید الذی أنجزه قسم اللغه العربیه وآدابها بجامعه شیراز وانتقال تجاربها إلی الجامعات الأخری. لقد أسّست جامعه شیراز، سنه 1389 ه. ش (2010م)، فریق العمل لریاده الأعمال وبحثت عن مجالات العمل الجدیده فی السوق و أخیراً وصلت إلی تدوین منهجیه فریق العمل واقترحت بتأسیس فرق العمل فی أقسام اللغه العربیه وآدابها فی البلاد للوصول إلی مجالات توسع ریاده الأعمال فی هذا الفرع.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی ستة کارآفرینی» در توسعة کارآفرینی برای رشتة زبان و ادبیات عربی (بررسی هستة کارآفرینی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز)
چکیده انگلیسی مقاله مهارت، و نگرش سه موضوع اساسی در گسترش کارآفرینی است. این سه موضوع نقش فراوانی در توسعة کارآفرینی در رشته‌های غیر علوم انسانی داشته‌اند، اما در علوم انسانی نیاز به بازنگری اساسی دارند. در رشتة زبان و ادبیات عربی نیز باید دانش کارآفرینی، مهارت آن و نیز نگرش استادان و دانشجویان مورد بازنگری اساسی قرار گیرد. این پژوهش پس از آسیب‌شناسی حوزة کسب‌وکار رشتة زبان و ادبیات عربی، در پی یافتن راهکاری برای به فعل رساندن توان کسب‌وکار در این رشته انجام شد و در نهایت منجر به تشکیل هستة کارآفرینی در بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز گردید. هسته کارآفرینی دانشگاه شیراز در سال 1389 به صورت آزمایشی تشکیل شد و دستورالعمل اجرایی آن تدوین گردید. این تجربه نشان داد برای فعال کردن کارآفرینی در این رشته می‌بایست در سرفصل‌های درسی به این موضوع توجه شود و نیز نگرش دانشجویان و استادان به مسئله تغییر کند تا زمینة ایجاد کسب‌وکارهای جدید فراهم گردد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یوسف نظری |
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

حسین کیانی |
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://iaall.iranjournals.ir/article_34032_e8bacf3e4820fafebbba610746395ada.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/608/article-608-514341.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات