این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه بیمه، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۱۳۷-۱۶۳

عنوان فارسی خوشه‌بندی مشتریان بیمه‌ بر اساس ارزش‌های مورد انتظار
چکیده فارسی مقاله هدف ما در این پژوهش، بخش‌بندی مشتریان یک شرکت بیمه است. برای این منظور، ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با مشتریان و خبرگان صنعت بیمه، تعداد 30 متغیر به عنوان ارزش‌های موردانتظار مشتریان شناسایی شد. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی، تحلیل خوشه‌ای K میانگین و آزمون کای‌دو پیرسون استفاده شد. بعد از مشخص شدن متغیرها، پرسش‌نامه‌ای با مقیاس پنج‌گزینه‌ای لیکرت تهیه و پس از مشخص‌شدن روایی و پایایی توزیع و در‌نهایت تعداد 371 پرسش‌نامه گردآوری شد. پس از مهیا شدن داده‌ها با انجام تحلیل عاملی این متغیرها در قالب 5 عامل (کیفیت، مالی، انسانی، ملموس‌ها و سهولت) خلاصه شدند که این عوامل در مجموع بیش از 62% از واریانس کل را تبیین می‌کردند. سپس بر اساس نتایج به‌دست‌آمده و انجام تحلیل خوشه‌ای، 4 خوشه از مشتریان (قیمت‌گرا، خدمت‌گرا، سهولت‌گرا و رابطه‌گرا) شناسایی شد. درنهایت نتایج حاصل از آزمون کای دو پیرسون نشان داد که خوشه‌های مشتریان از نظر متغیر‌های سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و میزان درآمد تفاوت معناداری با هم دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیمه، بخش‌بندی بازار، ارزش‌های موردانتظار،

عنوان انگلیسی Market Segmentation of Insurance Customers Based on Expected Values
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید شیرکوند |
دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

قاسم جوکار |
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

علی رضا مزیدی |
مربی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول (Islamic azad university of ali abad katool)


نشانی اینترنتی http://jir.irc.ac.ir/article_9910_6b9918cd0884ce3b0990c77ea6b753bc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1470/article-1470-515016.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات