این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۲، شماره ۵، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
ارتباط رفتارهای مدرسین بالینی و اضطراب آشکار دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رفتارهای فردی و حرفهای مدرسین بالینی نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فردی و حرفهای دانشجویان پرستاری ایفا میکند و میتواند بر سطح ا اضطراب دانشجویان تأثیر داشته باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین رفتارهای مدرسین بالینی و اضطراب آشکار دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی- همبستگی بر روی 156 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان که به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد اضطراب اشپیلبرگر در سال تحصیلی 94-1393 جمع آوری گردید و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای همبستگی پیرسون و کای اسکوئر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. (05/0 > P) بعنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد. یافتهها: بر اساس یافتهها، اکثر دانشجویان پرستاری (90 نفر، 7/57%) دارای اضطراب خفیف بودند و اکثر آنان (96 نفر، 6/61%) وضعیت رفتارهای مدرسین بالینی خود را در حد قوی، ارزیابی نمودند. بین رفتارهای آموزشی مدرسین بالینی و اضطراب آشکار دانشجویان پرستاری، ارتباط منفی و معنی داری از نظر آماری وجود داشت. یعنی با قویتر شدن رفتارهای آموزشی مدرسین بالینی، اضطراب دانشجویان نیز کاهش مییافت و با ضعیفتر شدن این رفتارها اضطراب دانشجویان افزایش مییافت (59/0- = r، 0001/0 > P). نتیجه گیری: مدرسین بالینی پرستاری با رفتار و عملکرد شایسته خویش و بعنوان الگوی حرفهای و اخلاقی میتوانند نقش انکارناپذیری در کاهش اضطراب دانشجویان پرستاری و تبلور جایگاه عمیق معنوی این حرفه مقدس داشته باشند. با انتخاب مدرسین بالینی از میان پرستاران توانمند و حضور مستمر اعضای هیئت علمی در بیمارستانها و همکاری دوجانبه، میتوان پل ارتباطی مناسبی بین تئوری و بالین ایجاد نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار مدرسین بالینی، آموزش بالینی، دانشجویان پرستاری، اضطراب
عنوان انگلیسی
The Relationship between Clinical Instructors' Behaviors and State Anxiety of Nursing Students in Islamic Azad University of Lahijan City
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Individual and professional behaviors of clinical instructors have an important role to form individual and professional personality of nursing students, and can affect their level of anxiety. This study aimed at assessing the relationship between clinical instructors' behaviors and anxiety level of nursing students in Islamic Azad University of Lahijan City, Iran. Methods: In this descriptive-correlational study, 156 nursing students were selected from Islamic Azad University of Lahijan through the census sampling method. Data were collected using a researcher-made questionnaire and Spielberger State-Trait Anxiety Inventory in a 2014-2015 academic year. Then, the data were analyzed using descriptive statistics (Pearson correlation coefficient and Chi-square test). P < 0.05 was set as a significant level. Results: Results showed that most of the nursing students had mild anxiety (90 persons, 57.7%) and the behaviors of their clinical instructors were assessed strong (96 persons, 61.6%). There was a negative significant relationship between the behaviors of clinical instructors and the level of anxiety of the nursing students (r = -0.59, P < 0.0001). It means that students' anxiety decreased when educational behaviors of clinical instructors become stronger, and the students' anxiety increased when the instructors' educational behavior becomes weaker. Conclusions: Nursing clinical instructors with their competent behavior and performance as a professional and moral pattern can have a deniable role in decreasing the anxiety of nursing students and revealing of deep spiritual placement of this holy job. By choosing clinical instructors from competent nurses and continuous presence of the faculty members in the hospitals and bilateral cooperation can create an appropriate communication bridge between theory and clinic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه رحیمی بشر | masoumeh rahimibashar
islamic azad university of lahijan
دانشگاه آزاد لاهیجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان (Islamic azad university of lahijan)
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-1268-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات