این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
توسعه کارآفرینی
، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۷-۲۹
عنوان فارسی
فرایند شکلگیری ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی: الگویی برگرفته از نظریهی برخاسته از دادهها
چکیده فارسی مقاله
کارآفرینی اجتماعی به معنی فعالیتهای خلق ارزش اجتماعی نوآورانه است. محققان تایید کردهاند که این پدیده، منجر به توسعهی پایدار اجتماعی و اقتصادی میشود. ماهیت زمینهای کارآفرینی اجتماعی، ایجاب میکند که برای توسعهی آن در هر زمینهی خاص، ابتدا فرایندها و سازوکارهای خاص آن، شناخته شوند. بنابراین این پژوهش بهدنبال پاسخگویی به این سئوال است که: "ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی جدید در یک کشور در حال توسعه مانند ایران چگونه شکل میگیرند؟" برای این منظور از روش تحقیق کیفی، به شیوهی نظریه برخاسته از دادهها استفاده شده است. مصاحبههای عمقی با 9 کارآفرین اجتماعی که فرایند مورد مطالعه را تجربه کردهاند، انجام شدند. تحلیل ساختار ارزشها و تعاملات کارآفرینان اجتماعی با دیگران، از دوران کودکی تا لحظهی ایجاد ابتکار اجتماعیشان، منجر به شکلگیری نظریهی میانی شد. الگوی بهدست آمده از این پژوهش نشان میدهد، مقولهی اصلی که منجر به ایجاد ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی میشود گرایش فرد به فعالیتهای مسئولانهی اجتماعی است که ایجاد ابتکار اجتماعی را مطلوب میکند. چنانچه چنین فردی تحت تاثیر شرایط واسطهای و محیطی ویژه، ایجاد ابتکار اجتماعی را امکانپذیر بیابد، راهبردهای ویژهای را در پیش میگیرد که در نتیجهی آنها، ابتکار کارآفرینانهی اجتماعی جدید، شکل میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
لگیری ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی: الگویی برگرفته از نظریهی برخاسته از دادهها
چکیده انگلیسی مقاله
اجتماعی به معنی فعالیتهای خلق ارزش اجتماعی نوآورانه است. محققان تایید کردهاند که این پدیده، منجر به توسعهی پایدار اجتماعی و اقتصادی میشود. ماهیت زمینهای کارآفرینی اجتماعی، ایجاب میکند که برای توسعهی آن در هر زمینهی خاص، ابتدا فرایندها و سازوکارهای خاص آن، شناخته شوند. بنابراین این پژوهش بهدنبال پاسخگویی به این سئوال است که: "ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی جدید در یک کشور در حال توسعه مانند ایران چگونه شکل میگیرند؟" برای این منظور از روش تحقیق کیفی، به شیوهی نظریه برخاسته از دادهها استفاده شده است. مصاحبههای عمقی با 9 کارآفرین اجتماعی که فرایند مورد مطالعه را تجربه کردهاند، انجام شدند. تحلیل ساختار ارزشها و تعاملات کارآفرینان اجتماعی با دیگران، از دوران کودکی تا لحظهی ایجاد ابتکار اجتماعیشان، منجر به شکلگیری نظریهی میانی شد. الگوی بهدست آمده از این پژوهش نشان میدهد، مقولهی اصلی که منجر به ایجاد ابتکارات کارآفرینانهی اجتماعی میشود گرایش فرد به فعالیتهای مسئولانهی اجتماعی است که ایجاد ابتکار اجتماعی را مطلوب میکند. چنانچه چنین فردی تحت تاثیر شرایط واسطهای و محیطی ویژه، ایجاد ابتکار اجتماعی را امکانپذیر بیابد، راهبردهای ویژهای را در پیش میگیرد که در نتیجهی آنها، ابتکار کارآفرینانهی اجتماعی جدید، شکل میگیرد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسیم یادگار |
دانشگاه تهران ، کارشناسی ارشد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
عباس بازرگان |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نظام الدین فقیه |
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
https://jed.ut.ac.ir/article_24209_e858c0c210b21f4333f71bf410717de5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-516186.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات