این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۱-۳۸

عنوان فارسی طراحی و تبیین الگوی عوامل موثر برکارآفرینی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور)
چکیده فارسی مقاله کارآفرینی دانشگاهی ازرسالت‌های جدید دانشگاه‌ها پس از رسالت‌های آموزش و پژوهش است. مفهوم کارآفرینی دانشگاهی با تجاری‌سازی دانش قرین می‌باشد. این مقاله به دنبال یافتن عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی است. از این رو در ابتدا سوالات و فرضیه‌هایی برای پاسخ به آن‌ها تدوین شد. سپس بر اساس منابع علمی مدل مفهومی برای عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی و نیز کارآفرینی دانشگاهی طراحی شد. برای سنجش عوامل و نیز کارآفرینی دانشگاهی دو پرسش‌نامه جداگانه طراحی شد که پرسش‌نامه اول را رئیسان یا معاونان مراکز و واحدها و پرسش‌نامه دوم را مسؤولان کارآفرینی استان‌ها پاسخ داده‌اند. جامعه آماری همه‌ی مراکز دانشگاه پیام نور و نیز واحد‌هایی که حداقل سه سال از تاسیس آن‌ها گذشته باشد، بود. به دلیل محدود بودن جامعه آماری به 260 مرکز/ واحد در سراسر کشور، بین کل جامعه آماری پرسش‌نامه توزیع شد و با استفاده از روش‌های تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر،شاخص‌ها و رابطه‌ها بررسی شدند. با آزمون فرضیه‌ها از 25 فرضیه تدوین شده به جز یک فرضیه از عوامل ساختاری،دو فرضیه از عوامل محتوایی و چهار فرضیه از عوامل زمینه‌ای و دو فرضیه از فرضیه‌های اصلی، بقیه فرضیه‌ها تایید شدند. بر اساس اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش‌های تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر توسط نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل، الگوی مفهومی طراحی شده آزمون، اصلاح و برازش شده و الگوی نهایی پیشنهاد شد. در پایان برای تحقیق‌های آینده پیشنهاد‌هایی مطرح شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشگاه پیام نور، کارآفرینی، کارآفرینی دانشگاهی،

عنوان انگلیسی ن الگوی عوامل موثر برکارآفرینی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور)
چکیده انگلیسی مقاله نشگاهی ازرسالت‌های جدید دانشگاه‌ها پس از رسالت‌های آموزش و پژوهش است. مفهوم کارآفرینی دانشگاهی با تجاری‌سازی دانش قرین می‌باشد. این مقاله به دنبال یافتن عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی است. از این رو در ابتدا سوالات و فرضیه‌هایی برای پاسخ به آن‌ها تدوین شد. سپس بر اساس منابع علمی مدل مفهومی برای عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی و نیز کارآفرینی دانشگاهی طراحی شد. برای سنجش عوامل و نیز کارآفرینی دانشگاهی دو پرسش‌نامه جداگانه طراحی شد که پرسش‌نامه اول را رئیسان یا معاونان مراکز و واحدها و پرسش‌نامه دوم را مسؤولان کارآفرینی استان‌ها پاسخ داده‌اند. جامعه آماری همه‌ی مراکز دانشگاه پیام نور و نیز واحد‌هایی که حداقل سه سال از تاسیس آن‌ها گذشته باشد، بود. به دلیل محدود بودن جامعه آماری به 260 مرکز/ واحد در سراسر کشور، بین کل جامعه آماری پرسش‌نامه توزیع شد و با استفاده از روش‌های تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر،شاخص‌ها و رابطه‌ها بررسی شدند. با آزمون فرضیه‌ها از 25 فرضیه تدوین شده به جز یک فرضیه از عوامل ساختاری،دو فرضیه از عوامل محتوایی و چهار فرضیه از عوامل زمینه‌ای و دو فرضیه از فرضیه‌های اصلی، بقیه فرضیه‌ها تایید شدند. بر اساس اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش‌های تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر توسط نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل، الگوی مفهومی طراحی شده آزمون، اصلاح و برازش شده و الگوی نهایی پیشنهاد شد. در پایان برای تحقیق‌های آینده پیشنهاد‌هایی مطرح شد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فتاح شریف زاده |
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سید مصطفی رضوی | seyed mostafa
استادیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

شمس السادات زاهدی |
. استاد دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

رضا نجاری |
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_22850_e1b1e133a9bdb64c4576e5aa1ce86ab5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-516246.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات