این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت صنعتی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۴۷-۱۶۶

عنوان فارسی ارائۀ مدل ریاضی بر اساس مسئلۀ مسیریابی خودرو ظرفیت‎دار با پنجره‌های زمانی برای جمع‎آوری زباله
چکیده فارسی مقاله امروزه، تولید انواع زباله و مشکلات زیست‎محیطی مربوط به آن، مدیریت خدمات شهری را با مشکلات زیادی در زمینۀ جمع‎آوری حمل و نقل و دفع زباله مواجه سا خته است. با توجه به این که جمع‎آوری و حمل زباله­ها بخش شایان توجهی از بودجۀ مدیریت زباله‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، به‎کارگیری روش مناسب برای کم­کردن هزینه­های جمع‎آوری، ضروری به نظر می‌رسد. در این پژوهش یک مدل ریاضی برای جمع‎آوری زباله ارائه شده که با کمینه کردن مسافت طی شده توسط کامیون‌ها، هزینه‌های مربوط به جمع‎آوری و حمل و نقل را کاهش می‎دهد. همچنین مدل این انعطاف‎پذیری را دارد که در صورت نیاز، زباله‎های یک گره در دو یا چند زمان مجزا جمع‎آوری شوند. در ادامه، چند مسئله در ابعاد کوچک با نرم‎افزار CPLEX و همچنین با الگوریتم فراابتکاری حل شد و نتایج هر دو روش مقایسه شدند. سپس داده‎های مربوط به مطالعۀ موردی جمع‎آوری شد و تورهای مربوط به حرکت خودروها با استفاده از الگوریتم فراابتکاری به‎دست آمد. در پایان با استفاده از یک مدل ریاضی تعداد خودروهای مورد نیاز برای مسئله محاسبه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Mathematical Model Based on Capacitated Vehicle Routing Problem with Time Lapses for Garbage Collection
چکیده انگلیسی مقاله Producing various types of waste and related environmental problems, has faced urban management with many problems in the areas like: collection, transportation and waste disposal. Applying a good way to reduce the costs of collecting waste seems necessary, because collection and transportation of the waste needs allocation of a significant part of garbage management budget. In the present study, a mathematical model is presented for waste collection by which we can reduce the costs of collecting the waste by minimizing the distance for the trucks. The model is flexible enough to manage collecting the waste of a node in different separate times.  Then, some small-scale issues were solved using CPLEX software and meta-heuristic algorithm and the results were compared. The data for the case study were collected and the meta-heuristic algorithm was used to determine the vehicle schedule. Finally, a mathematical model was used to decide about the number of vehicles required
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید شاهبندرزاده |
دانشیار مدیریت صنعتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)

محمد حسن نجمی | mohammad hassan
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)

علیرضا عطایی |
استادیار گروه ریاضی کاربردی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)


نشانی اینترنتی https://imj.ut.ac.ir/article_63903_7f2fa2c42e9c57953ccc54c51204716b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1082/article-1082-516488.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات