این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مدیریت صنعتی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۴۷-۱۶۶
عنوان فارسی
ارائۀ مدل ریاضی بر اساس مسئلۀ مسیریابی خودرو ظرفیتدار با پنجرههای زمانی برای جمعآوری زباله
چکیده فارسی مقاله
امروزه، تولید انواع زباله و مشکلات زیستمحیطی مربوط به آن، مدیریت خدمات شهری را با مشکلات زیادی در زمینۀ جمعآوری حمل و نقل و دفع زباله مواجه سا خته است. با توجه به این که جمعآوری و حمل زبالهها بخش شایان توجهی از بودجۀ مدیریت زبالهها را به خود اختصاص میدهد، بهکارگیری روش مناسب برای کمکردن هزینههای جمعآوری، ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش یک مدل ریاضی برای جمعآوری زباله ارائه شده که با کمینه کردن مسافت طی شده توسط کامیونها، هزینههای مربوط به جمعآوری و حمل و نقل را کاهش میدهد. همچنین مدل این انعطافپذیری را دارد که در صورت نیاز، زبالههای یک گره در دو یا چند زمان مجزا جمعآوری شوند. در ادامه، چند مسئله در ابعاد کوچک با نرمافزار CPLEX و همچنین با الگوریتم فراابتکاری حل شد و نتایج هر دو روش مقایسه شدند. سپس دادههای مربوط به مطالعۀ موردی جمعآوری شد و تورهای مربوط به حرکت خودروها با استفاده از الگوریتم فراابتکاری بهدست آمد. در پایان با استفاده از یک مدل ریاضی تعداد خودروهای مورد نیاز برای مسئله محاسبه شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Mathematical Model Based on Capacitated Vehicle Routing Problem with Time Lapses for Garbage Collection
چکیده انگلیسی مقاله
Producing various types of waste and related environmental problems, has faced urban management with many problems in the areas like: collection, transportation and waste disposal. Applying a good way to reduce the costs of collecting waste seems necessary, because collection and transportation of the waste needs allocation of a significant part of garbage management budget. In the present study, a mathematical model is presented for waste collection by which we can reduce the costs of collecting the waste by minimizing the distance for the trucks. The model is flexible enough to manage collecting the waste of a node in different separate times. Then, some small-scale issues were solved using CPLEX software and meta-heuristic algorithm and the results were compared. The data for the case study were collected and the meta-heuristic algorithm was used to determine the vehicle schedule. Finally, a mathematical model was used to decide about the number of vehicles required
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمید شاهبندرزاده |
دانشیار مدیریت صنعتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
محمد حسن نجمی | mohammad hassan
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
علیرضا عطایی |
استادیار گروه ریاضی کاربردی، دانشکدۀ علوم پایه، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)
نشانی اینترنتی
https://imj.ut.ac.ir/article_63903_7f2fa2c42e9c57953ccc54c51204716b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1082/article-1082-516488.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات