این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۵۴
عنوان فارسی
رفتار شناسی خرابی و تعیین وزن ناشی از بارگذاری ترافیک با استفاده از خاصیت خودتشخیصی در حسگرهای بتنی
چکیده فارسی مقاله
استفاده از حسگرهای باقابلیت خود تشخیصی که علاوه بر تعیین میزان نیروی وارده، عملکرد دیگری مانند تشخیص روند رشد خرابی را در جسم روسازی بتنی بر عهده بگیرند، در حال حاضر توسعه زیادی یافته است و بخش مهمی از سیستم پایش جسم روسازی راه است. در این تحقیق امکان استفاده از حسگرهای سنجش خرابی بهعنوان حسگرهای تعیین بار خودرو در روسازی بهطور همزمان بررسی خواهد شد. با استفاده از این حسگرها علاوه بر اینکه سطح سلامت سازه و گسترش ترک در آنها بهمرورزمان تحت بررسی قرار میگیرد، میتوان از آنها بهعنوان حسگرهای تعیین بار و شمارشگر خودرو نیز استفاده نمود. بنابراین اهمیت این تحقیق در توسعه زیرساخت هوشمندی است که قادر است سلامت خود را بطور پیوسته نشان دهد که این خاصیت در مدیریت و تعمیر و نگهداری روسازی نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد و همچنین با تعیین وزن و تعداد ترافیک عبوری بر روی روسازی، این حسگر میتواند جانشین مناسبی برای حسگرهای موجود باشد. بهمنظور شبیهسازی شرایط وجود حسگر در جسم روسازی، یک حسگر بتنی کوچک ساخته شد و در میان یک تیر بتنی بهعنوان یک المان از محیط روسازی جایداده شد. بهمنظور فرمولبندی رفتار تشخیص بار ترافیک در جسم روسازی، تیر بتنی تحت بارگذاری دینامیکی با شدت مختلف قرار گرفت. نتایج نشان داد که حداکثر بار خارجی وارده به حسگر (Fmax) با حداکثر پاسخ حسگر(Smax) به نسبت شیب منحنی نیرو- زمان(tgα)به شیب منحنی پاسخ حسگر- زمان (tgβ) وابسته است. همچنین در ادامه بهمنظور ارزیابی رفتار تشخیص خرابی توسط حسگر بتنی، بارگذاری بهصورت استاتیک به تیر بتنی وارد شد تا درنهایت تیر بتنی حاوی حسگر بتنی بشکند. نتایج نشان داد نقطه شکست، روند گسترش خرابی و درنهایت مرحله جداشدگی کامل نمونه بهوضوح توسط حسگر تفکیکشده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده همزمان از حسگر سنجش خرابی برای ارزیابی رشد خرابی و همچنین تشخیص بار وارده به روسازی بهعنوان یک حسگر فشارسنج، امکانپذیر بوده و قابلیت فرمولبندی آن با دقت بالا (99/0R2adj.>) وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بتن، تشخیص خسارت، تشخیص وزن، حسگر، نانولولهکربن،
عنوان انگلیسی
Methodology of damage detection and weight in motion performance under traffic loading in based selfon self-sensing concrete
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, the possibility of using sensors to determine the vehicle loads in the pavement at the same time as the damage detection sensor were investigated and is key point of structural health monitoring system. In this research, the possibilities of using damage detection sensor as piezoresistive sensor investigated simultaneously. With this sensor, in addition to health monitoring and propagation of cracks in their structures over the time, they also used as a sensor to determine the vehicle load and counter cars. In order to simulate conditions of concrete sensor embedded in concrete pavement a small concrete sensor was bury in concrete beam as element of concrete pavement .In order to formulate of the traffic load on the pavement, concrete beam tested under different magnitude of dynamic loads. The results showed that the maximum external load exerted on the sensor (Fmax) with a maximum response of the sensor (Smax) related with proportion of force-time curve slope (tgα) sensor response - time curve slope (tgβ). It also continues to evaluate the behavior of the sensor damage detection concrete sensor by loading in static regime up to failure. The results showed the point of failure, growth of crack propagation and separation of concrete beam were clearly shown by sensor response. Therefore, it can be concluded that use of damage detection sensor for piezoresistive application is possible and the sensor can evaluate the load with of high-precision formulation (R2adj.> 0.99).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Concrete, sensor, CNTs, Damage, piezoresistive
نویسندگان مقاله
مصطفی آدرسی |
دانش آموخته دوره دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست؛ دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
امین احمدی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)
محسن احمدی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان ، سمنان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
مسعود فرصت |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد تقی پور |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_48619_629b28aba6e0d22fc7bcc8e43cd0ec2f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-516528.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات