این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۴۹، شماره ۳، صفحات ۴۴۳-۴۵۲

عنوان فارسی مطالعه تجربی کاهش ضریب پسا‌ی یک مدل خودرو توسط کنترل فعال جریان در دنباله
چکیده فارسی مقاله پسای آیرودینامیکی یکی ازمهمترین عوامل مصرف سوخت خودروها می‌باشد. ازطرفی، پسای فشاری به عنوان مولفه‌ی اصلی پسای کل درخودروها، ناشی ازجدایش لایه ی مرزی ازسطح خودرو است. در این پژوهش، احتمال رخداد جدایش در سطح فوقانی مدل و همچنین اثردمش به عنوان یک روش فعال کنترل جریان بر کاهش پسای آیرودینامیکی مدل احمد با زاویه‌ی شیب انتهایی 35 درجه به صورت تجربی مورد بررسی قرارگرفت و بهینه ‌ترین موقعیت اعمال دمش روی سطح شیبدار و عمودی انتهایی مدل مشخص شد. دمش اعمال شده سبب افزایش فشار استاتیکی در ناحیه‌ی دنباله و به تبع آن کاهش پسا می‌گردد. علاوه بر این توزیع فشار در سرتاسر سطح مدل، توزیع سرعت و شدت اغتشاش نیز دراین مقاله مورد مطالعه قرارگرفته است. برای اندازه گیری مشخصه های جریان از دستگاه تونل باد و جریان سنج سیم داغ ساخت شرکت فراسنجش صبا استفاده شده است نتایج نشان داد، اعمال جت جریان در مناسب-ترین موقعیت سبب کاهش حدود 21% در ضریب پسا می‌گردد. چنانچه جت جریان در موقعیت‌های فوقانی روی سطح شیبدار اعمال شود، توجیه نداشته و سبب افزایش ضریب پسا می‌شود. کلیه آزمایش‌های در یک تونل باد مدار باز دمشی با حداکثر شدت اغتشاش‌های 0.1% و حداکثر سرعت30 متر بر ثانیه و اندازه‌گیری مولفه‌های سرعت نیز توسط جریان سنج سیم داغ صورت گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Experimental Study of Drag Reduction on a Model Car Using an Active Flow Control
چکیده انگلیسی مقاله Aerodynamic drag is an important factor in vehicle's fuel consumption. Pressure drag which is the main component of total drag is a result of boundary layer separation from vehicle surface. In this paper, we investigate experimentally, the possibility of separation from the upper surface of model And the effect of base bleeding as an active flow control method on aerodynamic drag reduction of Ahmed body with 35 degree rear slant angle. And the optimum position of blowing on the Slope and vertical surfaces at the end of model was found. Blowing increased static pressure in the wake andreduces the drag.In addition, pressure profile across the surface model, velocity and turbulence intensity in this paper is studied. All testing was performed aerodynamic Hakim Sabzevari University To measure the flow characteristics, the wind tunnel and a hot wire flow meter Made by Saba Frasnjsh is used The results showed that the jet flow in the best position Cause 21% reduction in the drag coefficient.If the jet flowapplied on theUpper positionof inclined surface,not justifiedAnd increases the drag coefficient. All tests are done in an Open circuitblowing wind tunnel with maximum turbulent intensity 1% andmaximum speed of 30 meters per second. Measured velocity components Carried out by hot-wire flow meters.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر بک خوشنویس | bak khoshnevis
دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

وحید برزنونی |
دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)


نشانی اینترنتی http://mej.aut.ac.ir/article_749_f0414f5d6c91850817248cd543581404.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-516543.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات