این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۴۹، شماره ۳، صفحات ۵۰۳-۵۱۴

عنوان فارسی شبیه‌سازی عددی عملکرد سایکلون گاز - جامد در دماهای بالا
چکیده فارسی مقاله بر خلاف هندسه‌ی ساده‌ی سایکلون‌ها، جریان درون آن‌ها بسیار پیچیده است. یکی از عواملی که این پیچیدگی را چند برابر می‌کند، تغییر درافت فشار جریان و راندمان جمع‌آوری ذرات جامد (نسبت تعداد ذرات به دام افتاده به تعداد کل ذرات تزریق شده) بر اثر تغییر دمای کاری آن است. دمای سیال یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر رفتار جریان است. تغییر دمای سیال موجب تغییر خواص ترموفیزیکی و درنتیجه تغییر در الگوهای جریانی آن می‌شود. در این مقاله، اثر دمای سیال ورودی بر دو مشخصه‌ی عملکردی مهم سایکلون استیرماند راندمان بالا، افت فشار و راندمان جداسازی، با استفاده از اصول دینامیک سیالات محاسباتی موردمطالعه قرار گرفته است. جریان دوفازی درون سایکلون با رویکرد اویلری – لاگرانژی مدل‌سازی شد. شبیه‌سازی در محدوده‌ی دمایی 700-293 کلوین و در چهار سرعت ورودی مختلف با استفاده از روش حجم محدود به کمک مدل تلاطمی تنش رینولدز در شرایط نا پایا انجام شد. بررسی نتایج نشان می‌دهد که با افزایش دما، میزان چرخش ذرات و جریان در بدنه‌ی سایکلون کاهش‌یافته و درنتیجه، راندمان و افت فشار کاهش می یابند. به ازای هر 100 کلوین افزایش دما، بین 14% تا 16% کاهش افت فشار در دبی‌های مختلف مشاهده می‌شود. همچنین راندمان جمع‌آوری ذرات هم بین بیشینه و کمینه‌ی دما، حداکثر 64/4% کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Numerical Simulation of Gas – Solid Cyclone Separators Operating at High Temperatures
چکیده انگلیسی مقاله Although cyclones have simple geometries their flow is really complicated. Inletfluid temperature is one of the factors that increases its complexity. Variation of the thermo-physicalproperties of the working fluid with temperature causes cyclones to have different pressure drop andparticle separation efficiency. In this paper, the effect of fluid and particles temperature on two mainperformance parameters (pressure drop and separation efficiency) of low-mass-loading Stairmand highefficiency cyclone are numerically investigated. Eulerian-Lagrangian approach is used to model twophaseflow. Simulation is performed at a temperature range of 293-700 K and four inlet velocities. Also,the turbulent equations are solved with unsteady Reynolds stress method. Results show that increasing indynamic viscosity due to increase in fluid temperature, causes increment in shear stress in cyclone body.Therefore, separation efficiency and pressure drop are decreased. If the inlet flow temperature increasesby 100 K, pressure drop decreases between 14% and 16% at different inlet velocities. Also, separationefficiency is decreased by 4.64% between the minimum and maximum of inlet temperatures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معین سیادتی |
دانشکده مهندسی مکانیک و هوا فضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)

سعید خردمند |
دانشکده مهندسی مکانیک و هوا فضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی مالک اشتر (Malek ashtar university of technology)


نشانی اینترنتی http://mej.aut.ac.ir/article_860_6a1f4fec320a987c666ddafcf67adf62.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-516548.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات