این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تحلیل محتوای کتاب درسی دوره اول و دوم متوسطه از منظر توجه به آموزش کمک‌های اولیه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف پژوهش، بررسی جایگاه آموزش کمک‌های اولیه، در کتاب‌های درسی دوره متوسطه اول و دوم بود. با توجه به آمار بالای سوانح در کشور و تلفات بالا در حوادث سر صحنه و معلولیت‌های به تبع آن، لزوم آشنایی دانش آموزان با مهارت‌های فوق، و گنجاندن آنها در کتاب‌های درسی ضروری به نظر می رسد.
روش: روش به کار رفته در پژوهش فوق از نوع تحلیل محتوا می‌‌باشد. ابزار پژوهش سیاهه تحلیل محتوا می‌‌باشد که دارای 21 مولفه می‌‌باشد روایی ابزار، توسط هفت تن از اساتید و کارشناسان تایید شد. و پایایی آن نیز براساس روش اسکات برابر 80 درصد می‌‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200جلد کتاب درسی و نمونه آماری شامل 33 جلد می‌‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از سنجش فراوانی وروش آنتروپی شانون استفاده شد.
یافته‌ها: در کتاب‌های دوره متوسطه اول درکتاب آمادگی دفاعی پایه نهم در قالب 2 صفحه و در کتاب‌های عمومی الزامی دوره متوسطه دوم نیز، در کتاب آمادگی دفاعی در 12 صفحه به مقوله کمک‌های اولیه اشاره و در کتاب‌های فنی حرفه ای دوره متوسطه دوم تنها کتابی که به آموزش کمک‌های اولیه پرداخته است کتاب ایمنی و کمک‌های نخستین می‌‌باشد . علاوه براین بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت تمامی مولفه برابر صفر می‌‌باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به ضعف کتاب‌های درسی، پررنگ تر شدن مباحث کمک‌های اولیه، اختصاص کتابی مستقل به آن، ارایه سازماندهی مارپیچی برای تداوم بیشتر، طراحی برنامه درسی کمک‌های اولیه و در نهایت مساعدت کارشناسان هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران ، در تدریس مباحث یاد شده ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش کمک‌های اولیه، کتاب‌های درسی، دوره متوسطه، تحلیل محتوا

عنوان انگلیسی Mohammad Herfati Sobhani Leylabadi, Master of Curriculum, Faculty of Physical Education and Psychology, Shahid Madani University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background: This research aims to study and review the concept of first aid training in first and second grade in textbooks of secondary school. Given the high number of casualties and disabilities in disasters in the country, students need to be familiar and train the first aid and so it should be included in textbooks.
Method: In this study, content analysis (a checklist with 21 components) was used. Validity confirmed by some professors and experts and the reliability was 80%. About 200 textbooks were studied and 33 volumes were selected.  For data analysis, frequency measurement technique and Shannon entropy theory were used.
Findings: The results were as follows: there were only two pages in the first grade books and in defense readiness book of the grade ninth; it is referred to the first aid training in general-required textbooks in 12 pages. In addition, the safety & first aids in the professional technical books in secondary school is the only book that deals with first aid training.
Conclusion: Due to the weakness of the textbooks, it is necessary to highlight the issues of first aid, to assign an independent book to this issue, to offer spiral organization for more continuity, to design first aid curriculum also to assist and support of the experts of Red Crescent society in teaching the mentioned topics
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حرفتی سبحانی لیل آبادی | herfati sobhani leylabadi
- کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

موسی پیری |
دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-247&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات