این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی سنجش اثربخشی دوره‌های آموزش مدیریت بحران پایه در جمعیت هلال‌احمر بر اساس مدل کرک پاتریک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رشد حرفه‌ا‌ی یکی از دغدغه‌های امروز مدیران سازمان‌ها در بحث توسعه و آموزش کارکنان است. بررسی و آگاهی از کیفیت آموزش و نیز نتایج و بازده آموزش مدیران برای فرایند آموزش ضروری است که بدین طریق حلقۀ آموزشی تکمیل می‌شود. از این‌رو، ارزشیابی در مورد کیفیت آموزش‌، پیش‌نیاز یک سیستم آموزشی موفق است.
روش‌: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری تمامی معاونان و مدیران شعب مناطق 9‌ گانه استان‌های کشور (460نفر) در سال 1395 هستند. تعداد نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد (210) نفر است که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق‌، دو پرسشنامۀ محقق‌ساخته براساس مدل کرک پاتریک است. روایی صوری و محتوایی آن با استفاده از نظر اساتید دانشگاه‌، خبرگان و کارشناسان آموزش تأیید شد. ضریب پایایی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای ابزارهای اول و دوم 96/0 و 90/0 به‌دست آمد. در تحلیل داده‌های کمّی ‌از آمار توصیفی فراوانی و درصد‌، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی t تک نمونه‌ای‌، آزمون فریدمن برای رتبه‌بندی موضوعات آموزشی و t وابسته یا زوجی استفاده شد.
یافتهها: با توجه به یافته‌ها، کیفیت برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت بحران پایه در سطح واکنش با میانگین 14/4 و سطح یادگیری با میانگین 08/4 در سطح مطلوب ارزیابی شده است. نتایج t تک نمونه‌ای برای تعیین معنی‌داری اثربخشی آموزش در سطح واکنش و یادگیری نشان داد t محاسبه‌شده در سطح 05/0=α معنی‌دارست. اولویت‌بندی موضوعات آموزشی در سطح واکنش و یادگیری نشان داد که بالاترین رتبه مربوط به موضوع آموزشی مقدمه‌ای بر مدیریت و فرماندهی سانحه و کم‌ترین امتیاز مربوط به موضوع شناخت سوانح با تأکید بر سوانح شایع ایران می‌باشد. محاسبۀ t وابسته یا زوجی نشان داد که میانگین نمره پیش‌آزمون 98/6 و میانگین نمره پس آزمون 76/7 است. مقدار تی جدول با درجۀ آزادی 209 در سطح 05/0p< معنی‌دار است.
 نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دورۀ آموزشی مدیریت بحران پایه در دو سطح واکنش و یادگیری طبق مدل کرک پاتریک اثربخش بوده است. بین میانگین پیش‌آزمون و پس‌آزمون نمونه‌ها در سطح 05/0p< تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین، از نظر شرکت‌کنندگان میزان کیفیت دوره‌های آموزشی و کل دوره در سطح مطلوب ارزیابی شده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating the effectiveness of basic courses of crisis management training in Red Crescent society based on Kirkpatrick’s model
چکیده انگلیسی مقاله Background: Professional development is one of the concerns of today's managers in the education and development of employees. Investigating the awareness of the quality of education, the results and the efficiency of the training of managers is essential for the educational process, and this completes the educational annuals. Accordingly, the evaluation of the quality of education is a prerequisite for a successful educational system.
Method: The present research is a descriptive study of the purpose of a research study. The statistical population of all deputies and directors of the nine branches of the provinces of the country (460 people) is in 2016. The sample size was selected using Krejcie and Morgan table (210). They were selected by stratified random sampling. The research tool is a researcher-made questionnaire based on the Kirkpatrick model. Its factual and content validity was confirmed using the views of the university, experts and trainers. The reliability coefficient was obtained using Cronbach's alpha for the tool of 0.96 and the second tool was 0.90. In analyzing quantitative data, descriptive statistics of frequency and percentage, mean, standard deviation and inferential statistics of single sample t, Friedman test were used to rank educational issues and t-dependent or paired ones.
Findings: The results of the analysis showed that the quality of holding the basic crisis management training courses at the reaction level was 4.14 and the learning level was 4.8 at the desired level. The results of one-sample t-test to determine the significance of the effectiveness of education in the level of reaction and learning showed t calculated at the level of α=0.05. Prioritizing education topics at the level of reaction and learning showed that the highest rank in the subject of instruction was the introduction to disaster management and command and the lowest score related to the topic of accident recognition, with an emphasis on common accidents in Iran. The t-dependent or paired t-test showed that the mean pre-test score was 6.98 and the mean post-test score was 7.76. The t table value with a degree of freedom of 209 was significant at the level of p<0.05. According to the participants, the quality of the courses and the whole period is evaluated at the optimal level.
Conclusion: The results showed that the basic course of crisis management training was effective in two levels of reaction and learning based on Kirkpatrick's model. There was a significant difference between the mean of pre-test and post-test of samples at the level of P <0.05. According to the participants, the quality of the courses and the whole period is evaluated at the optimal level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدحمید جمال الدینی | seyed hamid
معاون آموزش، پژوهش و فنّاوری جمعیت هلال احمر ، دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

مهراب شریفی سده | sharifi sadeh
. دکترای حرفه ای پزشکی دانشگاه کاشان ، دانشجوی دکتری تخصصی سلامت در بلایا ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فاطمه نارنجی ثانی | narenji sani
دکترای مدیریت آموزشی ، دانشگاه تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمدرضا هداوندی | mohammad reza
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-248&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات