این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۴، شماره ۵۴، صفحات ۴۷-۵۶

عنوان فارسی بررسی ساختار و مفصل‌بندی ترکیب «انسان-خط»نگاری در هنرهای صناعی دوره سلجوقی
چکیده فارسی مقاله نقش ترکیبی و تزیینی «انسان-خط» در هنرهای صناعی دوره سلجوقیان ترکیبی از سر و بدن انسان‌ها به ‌صورت استیلیزه و انتزاعی در حالات و موقعیت‌های مختلف، به همراه خطوط نوشتاری رایج آن دوران همانند خط کوفی و خط نسخ است. این نقش با ساختاری متنوع از نقوش پیشین آن دوران، هماهنگ با اجزا، کادر و حتی مکان نقش‌اندازی شده، به‌کار رفته است. عناصر بصری و نقوش هندسی نقش اصلی را در قسمت‌های مختلف این ترکیب تزیینی به عهده گرفته‌اند که این ویژگی آن را به یکی از نقوش متمایز، مناسب در بسیاری از زمینه‌های طراحی گرافیک نیز تبدیل کرده است. بررسی ساختار و مفصل‌بندی این خط نگاره‌هایی که به تصویرسازی بسیار نزدیک ‌شده و در پژوهش‌های هنر اسلامی کمتر بدان پرداخته شده است، می‌توانند علاوه بر آشنایی با نوآوری‌ها و کیفیت خاص شیوه‌های هنری این دوره به دلیل قابلیت‌های گرافیکی بالای ساختار این ترکیبات در جهت بهره‌گیری در انواع آثار هنری من‌جمله آثار گرافیکی و گرافیک‌های متحرک نیز رویکردی نوین محسوب ‌‌شوند. سؤالاتی که مطرح می‌شوند عبارتند از : 1. نحوه اتصالات در ترکیبات «انسان-خط»نگاری چگونه است؟ 2. کدام شیوه خطاطی و حساسیت بخشی در ترکیبات «انسان-خط»نگاری بیشتر مؤثر بوده است؟ فرضیات مطرح : در این نقش ترکیبی، نحوه اتصالات نقوش انسانی به کتیبه‌ها در چهار حالت کلی : اتصال کامل صورت‌های انسانی به ساقه‌های حروف نوشتاری، تقسیم فضا به دو بخش بالایی و پایینی، تلفیق فیگورهای انسانی و خطوط نوشتاری و در نهایت جاسازی نقوش انسانی درمیان کلمات و عبارات به‌صورت تفکیک شده، مشاهده می‌‌‌شود. از میان شیوه‌های خطاطی، خط نسخ در میان این کتیبه‌ها بیشتر دیده می‌شود، همچنین در ابتدای کار، استفاده از تنوع نقوش در ترکیب کلمات و قرارگیری در شکل مشخص، به عنوان شیوه‌هایی بارز از نظر نگارندگان در ساختار کلی و حساسیت بخشی به ترکیبات «انسان-خط»نگاری بسیار مؤثر بوده‌اند. هدف از این تحقیق شناخت مبنای ساختار نقوش ترکیبی «انسان-خط» در هنرهای صناعی دوران سلجوقی است، که می‌توانند قابلیت‌های تجسمی بالایی را در شاخه‌های گوناگون هنرهای معاصر نیز داشته باشند. در خصوص ساختار و مفصل‌بندی نقوش ترکیبی «انسان-خط»سلجوقیان به‌صورت خاص تاکنون پژوهشی صورت نگرفته است. این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و منابع کتابخانه‌ای، مقالات و سایت‌های معتبر مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The study of the Structure and Articulation of “Human-Script” Compound in the Artificial Arts of the Seljuk Era
چکیده انگلیسی مقاله The combined and decorative motifs of the "human-script" in the artificial arts of the Seljuk period are a combination of the head and body of human in a stylized and abstract manner in various moods and situations, along with the common script lines of that era, such as Kofi and Naskh script lines. These motifs have been used with a diverse structure of the earlier motifs of that era, in harmony with the components, frame, and even painted place. Visual elements and geometric motifs play a major role in the various parts of this decorative composition, which made it as a distinctive and appropriate motif in many fields of graphic design. Reviewing the structure and articulation of these illustrated-lines , which became very close to the illustration and were less addressed in the Islamic art researches, in addition to the familiarizing with the innovations and the specific quality of the artistic practices of this era, due to the high graphical capabilities of the structure of these compounds can be considered as a new approach in order to use in the variety of artworks including graphic arts and animated graphics. ● Research Questions 1. How is the jointing in "human-script" compounds? 2. Which calligraphy techniques and sensitivity Method were the most effective one in "human-script" compounds? ● Hypotheses In these combined motifs, the Jointing (fastening) method human motifs to inscriptions are seen in four general modes: the complete joint of human faces to the stems of written letters, the division of space into two upper and lower parts, the combination of human figures and script lines, and, finally, placing the human motifs between the words and phrases separately. In these inscriptions, Nask script is more commom than the other calligraphy technique. Also, at the beginning of the work, in terms of the authors, using the variety of motifs in the composition of words and positioning in a specific form, as prominent methods, have been very effective in the general structure and the sensitivity of the "human-script" compounds. The purpose of this research is recognizing the basis of the structure of combined "human-script" motifs in the artificial arts of the Seljuk era, which can have great visual features in various branches of contemporary arts. So far, no specific research has been done on the structure and articulation of combined "human-script" motifs of the Seljuk era. This research was done by descriptive-analytical method and also library resources, articles and valid websites were used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا طاهری |
عضو هییت علمی دانشکده هنر داتشگاه سیستان و بلوچستان

سحر صادقی |
گروه پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_53478_187655cbc369c89ab6798074896dfe91.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-517613.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات