این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۶۹-۱۸۷
عنوان فارسی
توسعه مدل ریاضی چندهدفه برای مسأله مسیریابی وسایل نقلیه ناهمگن تحت شرایط بحران
چکیده فارسی مقاله
مسأله مسیریابی بهینه برای انتقال مجروحین و کمکرسانی امداد از مسائل مهم و اساسی به هنگام وقوع بحران میباشد در هنگام وقوع بحران اهمیت دو فاکتور زمان و هزینه برای کمکرسانی امداد و نجات مجروحین دو چندان میشود. در این مقاله هدف یافتن مسیر بهینه برای رسیدن از یک مرکز امداد و نجات تا یک مرکز بحران است. مدل ریاضی ارائه شده کمینهکردن زمان و هزینه را برای دسترسی به مراکز بحران هدف قرار داده است و همچنین مفروضاتی همچون چندانباره بودن، چندمسیره بودن، چندسناریو بودن، تحویل انشعابی، چندمحصولی، ناهمگنبودن وسایلنقلیه و پنجره زمانی را به صورت همزمان در نظرگرفته است. با توجه به اینکه در مواقع بحرانی مقادیر برخی از پارامترها از قبیل تقاضا و زمان سفر قطعی نیستند، در این مقاله با در نظرگرفتن مفروضات بیان شده و غیرقطعی در نظرگرفتن پارامترهای تقاضا و زمان سفر مسأله مربوطه به مسأله واقعی نزدیکتر شده است. در صورتیکه بیشتر مسائلی که در این زمینه مطرح شدهاست مفروضات بیان شده را به صورت همزمان مورد بررسی قرار ندادهاند و پارامترهای ذکرشده (زمان و تقاضا) نیز به صورت قطعی در نظرگرفته شده است. در نهایت برای یافتن جوابهای دقیق باتوجه به چندهدفه بودن مدل و فازی بودن پارامترهای تقاضا و زمان سفر از روش محدودیت اپسیلون در ابعاد کوچک بهره گرفته شده و در ادامه با توجه به NP-Hard بودن مسأله برای حل آن در ابعاد بزرگ از الگوریتمهای فراابتکاری NSGA-IIو MOHS استفاده شده که بر روی 15 مسأله در اندازههای مختلف حل شده که نتایج بدست آمده از حل مسائل عددی نشان میدهد هر دو الگوریتم توانایی بالایی در تولید جوابهای مناسب در زمان مناسب را دارند به طوری که برای حل بزرگترین و پیچیدهترین مسأله زمانی کمتر از 480 ثانیه صرف شده است که با توجه به NP-Hard بودن، غیرقطعی بودن و چندهدفه بودن مدل بسیار مناسب است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Development of a Multi-Objective Mathematical Model for a Heterogeneous Vehicle Routing Problem under Crisis
چکیده انگلیسی مقاله
The optimal routing for transferring the wounded and relief assistance is a major problem in the event of a crisis. At this time the importance of two factors, namely time and money, in order to help and rescue the injured is doubled. This paper aims to find the most optimal route from a rescue center to the crisis center. The presented mathematical model aims to minimize the time and cost of accessing a crisis center. We also consider some assumptions, such as multiple storages, multiple paths, multiple scenarios, split delivery, multiple products, heterogeneity of the vehicles and time. Given that the values of some parameters, such as demand and time of the travel are uncertain, in which we state them in respect to the former mentioned assumptions. Considering these parameters uncertain makes them closer to the real problem. Most of the issues raised in this field have not considered all assumptions at the same time and they have considered the mentioned parameters (time and demand) as definitive. Finally, in order to find accurate answers regarding to multiple objectives of the model and different phases of parameters (i.e., time and demand), we use ε-constraint method in small-scale problems. Then because this problem is NP-hard, two meta-heuristic algorithms, namely MOHS and NSGA-II, are used to solve 15 issues large-scale problems. The results numerically show that both algorithms have high potential in producing good solutions at the right time and they are used to solve the largest and most complex issue in less than 480 seconds. This model is very suitable and uncertain with multiple objectives.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Vehicles routing, crisis, relief logistics, harmony search
نویسندگان مقاله
فریبا فرح بخش |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)
رضا توکلی مقدم | tavakkoli moghaddam
استاد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
وحیدرضا قضاوتی |
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_39450_5e7d29831a0c11144e8262f622addfcd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-517889.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات