این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۰۹-۲۳۰
عنوان فارسی
ارائه مدل نگهداری و بهسازی شبکه راههای اصلی با به کارگیری تحلیل هزینه چرخه عمر -مطالعه موردی استان خراسان جنوبی
چکیده فارسی مقاله
به علت گسترش روزافزون راهها و محدودیت در بودجه، مدیریت روسازی همواره مورد توجه محققان بوده است. هدف از این تحقیق در نظر گرفتن تحلیل هزینه چرخه عمر و نرم افزار HDM-4، در راستای تعیین نوع و زمان اجرای بهصرفهترین روشهای نگهداری و بهسازی میباشد. بدین منظور، قطعات همگن اولیه با بررسی عواملی همچون شاخص وضعیت روسازی، شاخص ناهمواری بین المللی و افت و خیز حسگر مرکزی دستگاه FWD، در سطح شبکهای از راههای اصلی، تشکیل شدند. سپس با ادغام آنها، قطعات همگن نهایی مشخص و راهکارهایی به منظور بهبود شرایط، معرفی شدند. اثر هر یک از راهکارها بر ناهمواری، بررسی و مجموع هزینههای همراه شده با اجرای هر یک از راهکارها، محاسبه گشت و به صرفهترین مورد برای هر قطعه، تعیین شد. اهمیت بودجه و نرخ تنزیل، موجب شد تا اثرات تغییر در آنها، توسط آنالیز حساسیت، ارزیابی شود. نتایج نشان داد کلیه راهکارهای انتخابی (به جز راهکار پایه)، توانستهاند از ناهمواری در طول دوره تحلیل، بکاهند. همچنین مقادیر بالای هزینههای کاربران نسبت به هزینههای اداره-های راهداری، اهمیت آنها در تحلیل هزینه چرخه عمر را نمایان ساخت. از طرفی با افزایش نرخ تنزیل از صفر به دو درصد، با انتخاب راهکارهای ارزانتر یا پرهزینهتر در نرخ تنزیل صفر، گزینههای اجرایی به ترتیب ثابت مانده و یا به مورد ارزانتر تبدیل شده-اند. این مورد اهمیت نرخ تنزیل در تحلیلهای مربوطه را نشان میدهد. در مورد بودجههای تخصیصی اولیه از طرف سازمان راهداری، مشخص شد در نظر گرفتن بودجه 100 میلیارد ریالی برای بهسازی شبکه در اولین سال از تحلیل با افزایش سالانه 10 درصدی، برای برنامه عملیاتی پیشنهادی مکفی میباشد. همچنین بودجه 700 میلیارد ریالی به عنوان حداقل بودجه مورد نیاز اجرای برنامه عملیاتی و ذخیره 54 درصد از کل بودجه اولیه، تعیین شد که کارآمدی برنامه عملیاتی پیشنهادی در حفظ سرمایههای ملی را عنوان میدارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Providing the Maintenance and Rehabilitation Model of Primary Road Network Using Life Cycle Cost Analysis - Case Study South Khorasan Province
چکیده انگلیسی مقاله
The rapid development of roadways and the limited budget require establishing an effective pavement management system. The paper aimed to utilize the Life Cycle Cost Analysis (LCCA) and implement HDM-4 Software to determine the most appropriate maintenance and rehabilitation technique in part of a network in South Khorsan Region in Iran. In doing so, initial homogenous segments were assigned based on Pavement Condition Index (PCI), International Roughness Index (IRI) and maximum deflection under the center of the load plate in Falling Weight Deflectmeter (FWD) device. The final homogenous segments were determined based on the selected maintenance and rehabilitation work items. The effects of each rehabilitation alternative on roughness and the attributed costs were analyzed at the network level. Finally, the effects of change in the budget heads and the discount rates were investigated performing sensitivity analysis. Results indicated that all the maintenance and rehabilitation alternatives, except for the base method, decreased the IRI values. Furthermore, the higher amount of road user costs, compared with road agency costs, indicated the importance of considering the user cost in LCCA. With increasing the discount rates, the proposed work program would change. Taking into consideration various maintenance alternatives, the importance of inserting the correct discount rate in LCCA was confirmed. Regarding allocated budget for the analysis period, it was revealed that the allocated 100 billion Rials in the first year of the analysis period, followed by 10 percent annual increase, was enough for implementing the proposed program. With further analysis, it was found that the 700 billion Rials (54 percent of the total allocated budget) was considered a minimum budget required for application of the proposed work program, saving large amounts of national financial sources.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدسینا سمنارشاد | mohammad sina سمنارشاد
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
امیر کاووسی |
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمود صفارزاده |
استاد، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_48633_27535b6d6595d159a1b3580d9e8dce6c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-517891.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات