این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۷۷-۲۹۴
عنوان فارسی
مدلسازی شدت خطرپذیری عابرانپیاده بر اساس رتبهبندی شاخص ترکیبی: زمان تا تصادف و سرعت وسیلهنقلیه نزدیکشونده (نمونه موردی: شهر قزوین)
چکیده فارسی مقاله
هنگامی که یک عابرپیاده قصد عبور از خیابان را دارد، تعامل او با وسایلنقلیه موتوری اجتنابناپذیر است. عابرینپیاده ممکن است با قضاوت نادرست درمورد زمان تا تصادف انتخاب شده و سرعت وسیلهنقلیه نزدیکشونده در معرض حوادث قرار بگیرند. از این رو هدف در این پژوهش شناسایی پارامترهای مؤثر بر شدت ریسک عابرینپیاده بر اساس رتبهبندی شاخص ترکیبی زمان تا تصادف انتخاب شده و سرعت وسیلهنقلیه نزدیکشونده در خط هنگام عبور از گذرگاههای عرضی در معابر شهری است. بدین منظور، زمان تا تصادف و سرعت وسیلهنقلیه انتخاب شده برای 800 عابرپیاده با استفاده از روش فیلمبرداری در هر خط عبور در شهر قزوین برداشت شد و ترکیب بحرانی این دو پارامتر به عنوان شاخص خطر در نظر گرفته شد. پس از رتبهبندی شدت خطر عابرینپیاده از مدل لوجیترتبهای برای مدلسازی استفاده شد. جمعبندی نتایج این پژوهش نشان میدهد که متوسط زمان تا تصادف انتخاب شده توسط عابرانپیاده مرد (9/5 ثانیه) کمتر از عابرانپیاده زن (6/6 ثانیه) است اما متوسط سرعت وسیلهنقلیه نزدیکشونده انتخاب شده توسط آنها (25 کیلومتر بر ساعت) برای هر دو جنسیت یکسان است. همچنین سرعت وسایلنقلیه نزدیکشونده به عنوان مهمترین معیار در اولویتبندی شدت ریسک عابرین شناسایی شد. بیش از 70 درصد از عابرین در زمان نزدیک شدن وسایلنقلیه با سرعت 40 کیلومتر بر ساعت، اقدام به عبور پرخطر کردند. پارامترهایی مانند جنسیت، همراه داشتن، سرعت عابرپیاده، استفاده از تلفن همراه یا موسیقی، سرعت وسیلهنقلیه نزدیکشونده و زمان تا تصادف بر خطرپذیری عابرینپیاده نقش به سزایی دارد. تجزیه و تحلیل الاستیسیته نشان داد که متغیر سرعت وسیلهنقلیه نزدیکشونده در خط تاثیرگذارترین متغیر در خطرپذیری عابرینپیاده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Modeling Crossing Pedestrians’ Risk Intensity Based on Mixed Index Ranking: Selected Time to Collision and Speed of Approaching Vehicle (A Case Study of Qazvin City)
چکیده انگلیسی مقاله
Once pedestrians decide to cross the streets, it is inevitable that they will conflict with motor vehicles. While crossing the streets, pedestrians may get into collisions by inaccurate judgments about the selected time to collision and speed of approaching vehicle. Thus, the aim of the current study is to investigate and identify factors affecting on pedestrians' risk intensity based on mixed index ranking selected time to collision and speed of approaching vehicle when crossing intersections in urban streets. For this purpose, time to collision and speed of approaching vehicle for 800 pedestrians were collected by using an observational survey of six signalized and un-signalized intersections located in Qazvin city. The critical combination of these two parameters were considered as an indicator of risk. After rating the risk intensity, the ordered logit model was used for modeling. Results of this study showed that the average time to collision selected by male pedestrians (9.5 seconds) is less than women pedestrians (6.6 seconds), but the average speed of approaching vehicle selected by their (25 k/h) is similar for every two gender. The speed of approaching vehicle as the most important criteria in prioritizing pedestrians risk intensity were identified. More than 70 percent of the pedestrians while speed of approaching vehicle was 40 km/h, they taking risk. It is also indicated that factors such as gender, age, pedestrian speed, using mobile, time to collision and speed of approaching vehicles have significantly affect pedestrians risk taking behaviors. Elasticity analysis showed that the speed of approaching vehicle is the most effective variables in risk taking of pedestrians.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا جهاندیده |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
بابک میربهای |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
امیرعباس رصافی |
دانشیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_48632_5230446c80c2106e2e7b173a8b9b95f4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-517895.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات