این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۰، شماره ۱ (پیاپی ۷۷)، صفحات ۲۱-۵۱

عنوان فارسی بررسی نقش شبکه‌ اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی (مطالعه موردی: مدیران و کتابداران کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه‌های وزارت علوم)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، تعیین نقش شبکه‌ اجتماعی موبایلی تلگرام در توسعه خدمات کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی وزارت علوم بین مدیران و کتابداران است. روش پژوهش: پژوهش توصیفی _ تحلیلی بوده و به روش پیمایشی انجام شده است. در بخش نخست، دو سیاهه ‌وارسی از فعالیت‌های کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های وزارت علوم‌ (صنعتی‌شریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که بر روی تلگرام خدمات ارائه می‌دادند و خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی تهیه شد. در بخش دوم، پرسش‫نامه محقق‌ساخته در بین 102 نفر از مدیران و کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی وزارت علوم(صنعتی‌شریف، اصفهان، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) که در سال 2015-2016 تلگرام راه‌اندازی کردند، توزیع گردید. تحلیل داده‌ها در دو بخش انجام شده است: توصیف داده‌ها و تحلیل استنباطی. یافته‌ها: سیاهه وارسی نشان داد خدمات اطلاع‌رسانی در سه کتابخانه مرکزی (صنعتی شریف، فردوسی مشهد و شهید چمران اهواز) و خدمات امانت‌دهی در کتابخانه مرکزی اصفهان ارائه می‌شود. پرسش‫نامه نشان داد، میانگین نگرش مدیران و کتابداران جهت توسعه خدمات کتابخانه‌ای از جمله امانت‌دهی با میانگین 50/3، اطلاع‌رسانی با میانگین 39/3، مرجع با میانگین 29/3، فناوری اطلاعات با میانگین 30/3، آموزش و پژوهش با میانگین 35/3، در حدّ متوسط است. بین متغیرهای تلگرامی و خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد بیشتر کتابخانه‌ها از تلگرام جهت ارائه اخبار و رویدادهای کتابخانه استفاده می‌کنند. با توجه به اهمیت و کارایی تلگرام در ارائه خدمات امانت‌دهی، اطلاع‌رسانی، مرجع، فناوری اطلاعات و آموزشی و پژوهشی، پیشنهاد می‌شود تدابیری برای استفاده مناسب در توسعه خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی با کمک‌ تلگرام لحاظ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهناز ولیزاده |
دانشگاه الزهرا س - شعبه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

سعید رضایی شریف آبادی | rezaei sharifabadi
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

عباس دولانی |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا س - شعبه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_48683_8ad4ee6a463dab4a7cd24c73912d3a44.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-517973.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات