این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۰، شماره ۱ (پیاپی ۷۷)، صفحات ۵۲-۸۷

عنوان فارسی آسیب شناسی نظام های رتبه بندی دانشگاه ها از منظر اسناد فرادستی آموزش عالی کشور
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه شاخص‌ها و معیارهای نظام‌های رتبه‌بندی با مفاهیم و الزام‌های اسناد فرادستی آموزش عالی کشور و بررسی میزان تناسب مدل‌های رتبه‌بندی جهت رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران است.   روش‌شناسی: پژوهش از نوع کاربردی و به روش تطبیقی انجام شده است. در این پژوهش با مطالعه شاخص‌ها و معیارهای 12 نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، محتوای متنی اسناد فرادستی آموزش عالی کشور به‌عنوان راهبردهای ابلاغی تحلیل و مفاهیم در قالب کدهای باز و محوری استخراج گردیده است. کدهای باز، از نظر مفهومی، با رویکرد روش گسترش مشخصه‌های کیفی با شاخص‌ها و معیارهای مدل‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تطابق مفهومی داده‌شده‌اند. یافته‌ها: با تحلیل محتوای متن هفت سند فرادستی آموزش عالی کشور، 241 گزاره الزام‌آور برای دانشگاه‌ها و 36 مفهوم اصلی استخراج گردیده است. مفاهیم استخراج شده در قالب کدهای باز  با  26 شاخص اصلی نظام‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تطابق داده شده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد تنها 69% مفاهیم استخراج‌شده از اسناد فرادستی، به‌گونه‌ای در این مدل‌ها مورد توجه قرار گرفته و 31% مفاهیم استخراج‌شده از اسناد، در نظام‌های رتبه‌بندی دیده نمی‌شود. از این‌رو، لازم است ارزش‌ها و معیارهای مطلوب مندرج در اسناد فرادستی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران لحاظ شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرضا زارع بنادکوکی | mohammad reza
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

محمد علی وحدت زاد | mohammad ali
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

محمد صالح اولیای | mohammad saleh
دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

محمدمهدی لطفی | mohammad mehdi
دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_48861_ae260502e54c1a0c9b0f6476b522b058.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-517974.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات