این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۲۰، شماره ۱ (پیاپی ۷۷)، صفحات ۱۳۸-۱۶۵

عنوان فارسی بررسی رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با مقوله نظم دهی هیجانی، اضطراب و افسردگی در بین دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه رازی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش تعیین رابطه توسعه تجربه یادگیری از طریق مشارکت کلاسی با نظم‌دهی هیجانی و اضطراب و افسردگی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‫شناسی دانشگاه رازی است. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از  نوع کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی‫ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی در سال تحصیلی 95-96 است که در مجموع 120 نفر می‌باشند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 92 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده‌ها از دو پرسش‫نامه سنجش توسعه یادگیری از طریق مشارکت و سنجش وضعیت اضطراب و افسردگی و نظم‌دهی هیجانی، استفاده شده است. همچنین، تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و با کمک نرم‫افزار آماری  اس‌پی‌اس‌اس انجام شده است. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد میانگین یادگیری از طریق مشارکت کلاسی و ابعاد آن، از دیدگاه دانشجویان مورد بررسی، بیش از متوسط و در سطح مطلوب است. بیشترین فراوانی مربوط به «طبیعت درس‌ها و مشارکت کلاسی» (02/4) و کمترین فراوانی مربوط به «موانع مشارکت در کلاس» (84/2) است. به‫طورکلی نتایج نشان داد بین مؤلفه‌های یادگیری از طریق مشارکت و اضطراب و افسردگی و نظم‌دهی هیجانی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: یادگیری از طریق مشارکت کلاسی یکی از روش‌های مؤثر آموزشی است که در بین روش‌های مختلف آموزش و یادگیری، متخصصان آن را پیشنهاد می‫کنند. تلاش و مطالعه بیشتر دانشجویان مضطرب و افسرده منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش یادگیری آنها می‫شود. بنابراین، تبدیل کلاس‌های درس به گروه‌های فعّال پرسش‫وپاسخ به دانشجویان، فرصت مشارکت فعال و توسعه یادگیری در کلاس را خواهد داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا بهرامی نیا |
دانشگاه رازی، علم اطلاعات و دانش شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

صالح رحیمی |
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)

شبنم ماهی فرد | mahi fard
دانشگاه رازی، علم اطلاعات و دانش شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه رازی (Razi university)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_48862_03c514d7a1e5cdf0c85b8e79843c0483.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-517976.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات