این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۱۹، شماره ۱ (پیاپی ۷۳)، صفحات ۳-۳۱

عنوان فارسی بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم عامل اعتماد بر تمایل به اشتراک دانش در جوامع مجازی علمی با استفاده از مدل تحلیل عاملیِ ساختاری
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش عامل اعتماد بر تمایل در به اشتراک‌گذاری دانش در جوامع مجازی علمی با رویکرد شبکه‌های اجتماعی علمی پیوسته است. روش/رویکرد پژوهش: پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش، 900 نفر اعضای هیئت علمی دو دانشگاه‌ شیراز و خلیج فارس بوشهر و بر مبنای جدول مورگان، 269 نفر به‌عنوان نمونه تعیین گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ای بر مبنای دو پرسش‌نامه‌ «ژائو» (2010) و «وو، چن و چانگ» (2010) است. یافته‌ها: بین دو متغیر «اعتماد» و «اشتراک دانش» ضریب همبستگی 82/0 وجود دارد که نشان‌دهندۀ تأثیر بالای اعتماد بر تمایل به اشتراک دانش در بین پژوهشگران است. بیشترین میزان تأثیر اعتماد بر اشتراک دانش از طریق زیرمؤلفه‌های «تعهد» با ضریب تأثیر 79/0، «اطمینان» با ضریب تأثیر 68/0 و «وضعیت پیوسته» با ضریب تأثیر 63/0 است. همچنین از بین زیرمؤلفه‌های «اعتماد»، «رضایت» با ضریب بتای 481/0 بیشترین میزان تأثیر را بر تمایل به اشتراک دانش دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر بالای اعتماد بر تمایل پژوهشگران در به‌اشتراک‌گذاری دانش در جوامع مجازی علمی، می‌توان با برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهای لازم و بالابردن سطح اعتماد، پژوهشگران را به استفادۀ بیش از پیش از این جوامع ترغیب کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سحر انبارکی |
دانشگاه شیراز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

عبدالرسول جوکار |
استاد گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

سعیده ابراهیمی |
دانشگاه شیراز دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_48140_903b834c355829b79f0b866186bca2ec.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-517996.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات