این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۱۹، شماره ۱ (پیاپی ۷۳)، صفحات ۳۲-۴۹
عنوان فارسی
تبیین نقش سبک رهبری کتابخانه های دانشگاهی در استقرار نظام مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی و بررسی نقش آن در استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه الزهراء، بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت اجرا توصیفی _ همبستگی از نوع علّی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه الزهراء است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و با روش نمونهگیری تصادفی ساده، نمونۀ تعیینشده انتخاب شده است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای مدیریتی لیکرت با ضریب پایایی 88/0 و پرسشنامه مدیریت دانش با ضریب پایایی 92/0 استفاده شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری کلموگروف _ اسمیرنوف، تحلیل عاملی اکتشافی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی شامل هشت شاخص است: انگیزش، کنترل، تصمیمگیری، رهبری، ارتباطات، تعامل _ نفوذ، اهداف اجرایی و آموزش، و هدفگذاری. همچنین ابعاد استقرار نظام مدیریت دانش نیز شامل شش شاخص منابع انسانی، فناوری، فرایند دانشی، فرهنگ، ساختار و رهبری است. عوامل مؤثر بر سبک رهبری و استقرار مدیریت دانش، در سطح 01/0 با یکدیگر رابطه معنادار و مستقیمی داشته و مؤلفههای رهبری، انگیزش، ارتباطات، تعامل _ نفوذ، هدفگذاری، کنترل، و اهداف اجرایی و آموزش در سطح 01/0 و تصمیمگیری در سطح 05/0، با مدیریت دانش ارتباط معنادار و مستقیم دارند. همچنین مشخص شد از میان عوامل مؤثر بر سبک رهبری کتابخانههای دانشگاهی، ارتباطات و رهبری، همبستگی چندگانۀ معناداری با استقرار نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاه الزهراء داشته و 47% تغییرات آن را پیش بینی میکند. نتیجهگیری: بر مبنای یافتههای پژوهش، بین سبک رهبری و پیادهسازی نظام مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی، ارتباط معناداری وجود دارد و تغییرات متغیر ملاک (پیادهسازی مدیریت دانش) ناشی از متغیر پیشبین (سبک رهبری) است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
آناهیتا باواخانی |
دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی گرایش بازیابی اطلاعات ، دانشگاه الزهراء
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_45168_be54d9e6e530c4713e9d3c80783d5396.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-517997.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات