این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۱۸، شماره ۳ (پیاپی ۷۱)، صفحات ۱۱۳-۱۳۴
عنوان فارسی
بررسی تأثیر روانیِ رنگِ پوشش ظاهری کارکنان مراکزاطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی بر سلامت روان آنان
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف کلیِ پژوهش حاضر، تعیین تأثیر روانیِ رنگِ پوشش ظاهری متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی بر سلامت روان آنان است. بدینمنظور، نشانههای جسمانی، اضطراب، نقص در کنش اجتماعی و افسردگی، بررسی شده است. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، نیمهتجربی همراه با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل و آزمایش است. جامعۀ آماری، کارکنان زیر پوشش ادارۀ کلّ کتابخانههای عمومیِ استان اصفهان بود که تعداد 30 نفر بهشیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس بهمدت یکماه، رنگ لباسِ گروهِ آزمایش به زرد لیمویی و آبیِ روشن تغییر داده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ سلامت عمومی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS/19 در دو سطح توصیفی و استنباطی، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد تغییر رنگِ پوشش ظاهریِ کارکنان به رنگهای مناسب (لزوماً شاد یا روشنبودن مدّنظر نیست) که به لحاظ علمی بر سلامت روح و جسم تأثیر مثبت میگذارند (مانند زرد لیمویی، آبی و سبز) بر سلامت روان، اضطراب و افسردگی با اندازۀ اثر به ترتیب 16/0 درصد، 43/0 درصد و 38/0 درصد تأثیر داشت، اما بر نشانۀ جسمانی و نقص در کنش اجتماعی آنان بیتاثیر بود. نتیجهگیری: تغییر رنگِ پوشش میتواند بر سلامت روان کارکنان تأثیر مثبت داشته باشد. در واقع، تغییر رنگ پوشش میتواند افسردگی و اضطراب را که از مؤلفههای سلامت روان هستند، کاهش دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه توکلی |
دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
عاصفه عاصمی |
دانشیار علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمید طاهر نشاط دوست | hamid taher neshat doost
استاد روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_44467_0ba68c2f8361d918058f6d01d55cd936.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518012.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات