این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۱۷، شماره ۴ (پیاپی ۶۸)، صفحات ۴۰-۴۵
عنوان فارسی
توان بالقوه شبکه ها و رسانه های اجتماعی در تقویت مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله
هدف: در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش پژوهش اسنادی (کتابخانهای) و همچنین استناد به مطالعه پیمایشی شبکههای اجتماعی و سبک زندگی جوانان (افراسیابی،1390) بر اساس نظریات مربوط به عرصه رسانههای اجتماعی و نقش آن در مدیریت دانش، مدلی برای استفاده از رسانههای اجتماعی در حوزه مدیریت دانش به تصویر کشیده شود. روش: سؤال اساسی آن است که رسانههای اجتماعی چه نقشی در نظام علمی و پژوهشی کشور دارند؟ نخست، تصویری از حضور رسانههای اجتماعی در بخشهای مختلف جامعه به ویژه مجامع علمی و آکادمیک بیان شده و با استناد به نتایج پژوهش، شاهد عضویت بخشی از کاربران رسانههای اجتماعی با انگیزه کسب اطلاعات و دانش هستیم. در ادامه، با بیان نظریاتی که جایگاه رسانههای اجتماعی را در تولید و مدیریت دانش برجسته کردهاند، نقش رسانههای اجتماعی در مدیریت دانش و اطلاعات بررسی و در نهایت به جمعبندی و نتیجهگیری برای استفاده بهینه از رسانههای اجتماعی در نظام علمی کشور پرداختهایم. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان میدهد رسانههای اجتماعی اینترنتی از طریق فراهم آوردن امکان تعامل و مباحثه در موضوعات مختلف، رشد و توسعه مدیریت اطلاعات، فراهمآوردن امکان اتصال مراکز علمی به یکدیگر، تولید دانش جدید بر اساس ارتباطات متقابل و معنادار از طریق زبان و آگاهی، گردش آزادانه نوآوریها، افزایش خلاقیت دانشجویان، تسریع جریان گردش و مبادله اطلاعات، تقویت و تحکیم تفکر علمی، خلاق و انتقادی، انباشت تمام ایدههای اعضا و کشف ایدههای جدید علمی، تقویت شایستگی اجتماعی از طریق نظریه قدرت نمادین بوردیو و فراهمکردن ابزارهایی برای ایجاد یک جامعه جدید، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در فرایند مدیریت دانش مؤثر هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد افراسیابی |
دانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
سازمان اصلی تایید شده
: وزارت علوم تحقیقات و فناوری (Ministry of science research and technology)
نشانی اینترنتی
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_41659_9a39f74914ba7b430ee8b90ac8318a10.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518031.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات