این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۱۷، شماره ۳ (پیاپی ۶۷)، صفحات ۱۳۵-۱۵۴

عنوان فارسی تاثیر کتاب درمانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان دختر و پسر ۱۲-۷ سال عضو فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر تهران
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر کتاب‌درمانی بر مهارت‌های اجتماعی دختران و پسران 12-7 سال اعضای فعال کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام گرفته است. روش:این مطالعه از نوع پژوهش‌های کاربردی است و به روش تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شده است. 60 عضو فعال کتابخانه با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی «گرشام و الیوت» (1999) بود. جلسات کتاب‌درمانی بر روی گروه آزمایش به مدت 14 جلسه 45 دقیقه‌ای، دو بار در هفته اجرا شد. یافته‌ها: نتایج حاصل به وسیله آزمون t مستقل بررسی شد و یافته‌های حاصل در سطح معناداری (0.05 p<) نشان داد که کتاب‌درمانی بر مهارت‌های اجتماعی کودکان به طور کلی و در ابعاد همکاری، همدلی، خویشتن‏داری و ابراز وجود مؤثر بوده و بین میزان تأثیر این جلسات بر مهارت‏های اجتماعی دختران و پسران، تفاوت معناداری وجود نداشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان از جلسات کتاب‌درمانی به عنوان روش ارتقای سطح ابعاد مختلف مهارت‌های اجتماعی کودکان بهره گرفت و آن را در مراکز مختلف مانند مدارس، مراکز پیش‌دبستانی، مهدهای کودک، کانون پرورش فکری و ... به کار برد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیرا طهماسبی آشتیانی | tahmasbi ashtiani
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه الزهرا س نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

زویا آبام |
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

منصور تاجداران |
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_42319_cfcb71127cbcf2fcafc5cb242fc61b9b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518037.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات