این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۱۵، شماره ۴ (پیاپی ۶۰)، صفحات ۱-۲

عنوان فارسی ارزیابی قابلیت فهم پذیری محیط رابط پایگاه های اطلاعاتی و میزان هدفمند بودن رفتار اطلاع جویی کاربران بر پایه الگوی الیس
چکیده فارسی مقاله مقدمه / هدف: پایگاه‎های اطلاعات علمی مهم‎ترین و پرکاربردترین منابعی هستند که اطلاعات موجود در آنها از طریق رابط کاربر قابل دسترسی است. یکی از راهکارها برای بر طرف ساختن چالشهای موجود در محیط رابط کاربر، بررسی این محیط بر پایه دیدگاه و رفتار اطلاع‏جویی کاربران است. هدف این پژوهش، ارزیابی قابلیت فهم‏پذیری محیط رابط پایگاه‎های اطلاعاتی ابسکو، پروکوئست و ساینس دایرکت و میزان هدفمندبودن رفتار اطلاع‏جویی کاربران برپایه الگوی الیس می‏باشد.روش‏شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و با رویکردی ترکیبی (فایلهای ثبت رخداد جستجو و بلنداندیشی کاربران و سیاهه وارسی) با تأکید بر فهم‎پذیری عناصر محیط رابط و بر پایه مؤلفه‎های رفتار اطلاع جویی کاربران انجام پذیرفته است. جامعه آن از میان دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه‎های علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/فنی- مهندسی دانشگاه فردوسی انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده‎های کمّی، از آمار توصیفی و استنباطی به کمک نرم افزاز آماری SPSS 16 و داده‎های کیفی، از تحلیل محتوا استفاده گردید. یافته‎ها: یافته‎های پژوهش نشان داد میزان قابل فهم بودن عناصر محیط رابط در پایگاه‎های مورد بررسی، میانگینی متوسط به بالاتر دارد. یافته‎های دیگر نشان داد میانگین بالای پاسخها نشان‎دهنده وجود هدف در به کارگیری هر یک از عناصر محیط رابط کاربر پایگاه‎های اطلاعاتی به وسیله آزمودنیهاست. همچنین آزمون فرضیه‎ها نشان داد تفاوتی در رفتار اطلاع‏جویی کاربران دو حوزه تحصیلی علوم انسانی/ اجتماعی و علوم پایه/فنی - مهندسی از نظر به کارگیری مؤلفه‎های رفتار اطلاع‏جویی الگوی الیس(شروع، پیوندیابی، مرور، تمایزیابی، ردگیری و برگیری) وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_42650_a4f81e5baf4e0e0c55e6f80d9a9b9a79.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518099.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات