این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۱۵، شماره ۳ (پیاپی ۵۹)، صفحات ۱۰۹-۱۲۷
عنوان فارسی
بررسی تأثیر ابعاد عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان (مطالعه موردی: کتابخانههای دانشگاهی بندرعباس)
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و تأثیر عدالت سازمانی در تعهد کارکنان کتابخانههای دانشگاهی بندرعباس انجام شده است. روش تحقیق: این مطالعه از حیث هدف یک تحقیق کاربردی و از حیث نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی و از شاخه میدانی به شمار میرود. روش انجام تحقیق نیز به صورت پیمایشی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان کتابخانههای دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهر بندرعباس (از جمله دانشگاههای هرمزگان، علوم پزشکی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی) تشکیل میدهند. با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، حجم نمونه آماری در سطح خطای 05/0 با دقت برآورد 05%، 36 نفر بهدست آمد. رویکرد: برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد تعهد سازمانی «آلن و مییر» (1990) و عدالت سازمانی «نیهوف و مورمن» (1993) استفاده شده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای آماری مناسب از جمله ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون T-Test و تحلیل واریانس (ANOVA) به کمک نرمافزار SPSS 15.0 استفاده شده است. نتایج: نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی در سطح اطمینان 99% رابطه مثبت و معناداری (0.792= r و 0.01> P) وجود دارد و عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی تأثیر قوی و چشمگیری دارد. بهطوریکه عدالت سازمانی پیشبینیکننده مناسبی برای تعهد سازمانی کارکنان کتابخانههای دانشگاهی شهر بندرعباس است. همچنین، یافتهها حکایت از آن دارد که با وجود ارتباط بین عدالت سازمانی و ابعاد سهگانه تعهد سازمانی (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد تکلیفی)، رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد عاطفی معنادار نیست. یافته دیگر نیز بیانگر تأثیرگذاری ابعاد سهگانه عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان کتابخانههای دانشگاهی شهر بندرعباس است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی عطافر |
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حسین منصوری |
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://lis.aqr-libjournal.ir/article_42943_9f80db4001cf8c58f1568ffd64dea6b5.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518111.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات