این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۱۲، شماره ۴ (پیاپی ۴۸)، صفحات ۵۳-۷۲

عنوان فارسی مدل وب کوال : رویکردی بر توسعه یک مدل مفهومی در بهبود کیفیت خدمات وب‌گاه‌ها
چکیده فارسی مقاله اینترنت با در برداشتن وب‌گاه‌های متعدد و متنوع، به عنوان یکی از مهم ترین محورهای تولید علم، بر فعالیتهای آگاهی‌رسانی سازمانها و مراکز اطلاع‌رسانی تأثیر بسیار شگرفی بر جای گذاشته است؛ به گونه ای که آنها وب‌گاه‌های خود را به عنوان راهی برای استفاده از منابع اطلاعاتی در دسترس کاربران[1] مختلف، قرار داده اند. ارزشیابی خدمات، کارها و فعالیتهای انجام شده توسط افراد، سازمانها و مراکز اطلاعاتی و خدماتی، یکی از راهکارهای مؤثر در ارتقا و بهبود کیفیت خدمات در هر شغل و حرفه‌ای محسوب شده، به تولید خدمات و محصولات برتر و با کیفیت تر منجر می‌گردد. از این رو، در جامعه رقابتی امروز به منظور حفظ و توسعه پایدار فرایند تولید علم به وسیله وب‌گاه‌های سازمانی، جذب مخاطبان بیشتر، و در راستای رسیدن به هدفهای عالی بسط و توسعه تولید علم، ناگزیر از سنجش کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه‌های سازمانها و مراکز اطلاع رسانی هستیم. یکی از روشهای مناسب ارزیابی کیفی خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه‌ها، شیوه‌ای است که بر اساس بازخوردها[2] یا به عبارتی، دیدگاه‌های کاربران و مصرف‌کنندگان اطلاعات[3] باشد. بنابراین، به منظور آگاهی از سطح انتظارها[4] و ادراکهای[5] آنها از کیفیت خدمات دریافتی از وب‌گاه‌ها، باید از ابزارها و مدلهای «کاربر مدار»[6] مانند ابزار وب کوال استفاده کرد. وب کوال، ابزاری است برای ارزیابی دریافتهای کاربر از کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب‌گاه‌ها، دارای چهار بعد سودمندی[7]، سهولت استفاده[8]، جذابیت[9] و روابط دوستانه[10] ـ دوازده سازه[11] و 35 مؤلفه[12]؛ که در آن کیفیت خدمات هر سازه با طرح چند سؤال در یک طیف هفت گزینه‌ای (بسیار مخالفم[13] 7 6 5 4 3 2 1بسیار موافقم[14]) از نظر کاربران مورد ارزشیابی قرار می گیرد. در پایان, به منظور بهبود کیفیتخدمات آنها، مدل مفهومی[15] بهبود کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب گاه های سازمانها و مراکز اطلاع رسانی, طرح و بررسی شده است.   4. User. 5. Feed back. 6. Information Consumer. 7. User Expectations. 8. User Perceptions8. 1. User-Oriented. 2. Usefulness. 3. Ease of Use. 4. Entertainment.   5. Complimentary Relationship. 6. Construct. 7. Item. 8. Strongly Disagree. 9. Strongly Agree. 10. Conceptual Model.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نفیسه احمدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمین (Islamic azad university of khomein)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_43580_34a818afac92023d1dc6e8f21558b3b6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518204.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات