این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
کتابداری و اطلاع رسانی، جلد ۶، شماره ۴ (پیاپی ۲۴)، صفحات ۹۷-۱۰۷

عنوان فارسی خدمات مرجع الکترونیکی شیوه‌های نوین پاسخگویی به پرسش‌های مرجع
چکیده فارسی مقاله کتابخانه‌ها در راستای پاسخگویی به پرسش‌‍‌های کاربران از شیوه‌های مختلفی استفاده کرده‌اند و سیر پیشرفت آن‌ها به سوی یافتن راه‌های بهتر پاسخگویی همچنان ادامه دارد. در این میان بخش مرجع کتابخانه‌ها نیز در معرض تغییر و تحول بوده‌اند. تغییر و تحول در بخش مرجع کتابخانه‌ها به مقدار زیادی در نتیجه رشد و پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و گسترش شبکه‌ها بوده است. تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر بخش مرجع باعث ایجاد نوع دیگری از خدمات مرجع گردیده که از لحاظ ماهوی به دنبال تکمیل خدمات مرجع به شکل سنتی، ولی از لحاظ شکلی با آن متفاوت می‌باشد. این نوع خدمات مرجع، «خدمات مرجع الکترونیکی» نام گرفته‌است. در این مقاله دو شیوه ارائه خدمات مرجع الکترونیکی، یعنی خدمات مرجع از طریق پست الکترونیکی و خدمات مرجع بیدرنگ مورد بررسی قرار خواهند گرفت. شیوه مطالعه، کتابخانه‌ای و هدف مقاله، بررسی مزایا و معایب و افق‌های آینده این نوع از خدمات و ارائه نمونه‌هایی از همکاری بین مؤسسات در انجام آن‌ها می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسن زاده |
دانشجوی دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://lis.aqr-libjournal.ir/article_47381_d2185b08edc508ba01527ad0a0c89ebb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1524/article-1524-518314.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات