این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش های روابط بین الملل
، جلد ۷، شماره ۲۳، صفحات ۲۵۵-۲۷۵
عنوان فارسی
ظرفیتهای ترویجی صلح و آشتی در آموزش حقوق کیفری
چکیده فارسی مقاله
در جهان کنونی که آکنده از منازعات و درگیریهای گسترده در سطوح ملی و منطقهای است، صلح و آشتی و متعاقباً ترویج و آموزش فرهنگ آن، گمشدهای است که باید آن را در اعماق تار و پودِ آیین، رسوم و فرهنگ هر ملت با بهرهگیری از فرآیند نظام آموزشی و تربیتیِ آن جامعه جستجو کرد. در این میان، حقوق کیفری به عنوان یکی از شاخههای دانش حقوق در نظام آموزشی ایران که بیشترین اقتباس را از دانش دیرپای هنجاریِ مسلمین: فقه اسلامی داشته است، به رغم آنکه به مقولۀ جرم، مجرم و مجازات نظر داشته و به ظاهر عاری از هرگونه صلح و آشتی و مملو از خشونت و تعدّی قانونی در قالب سزادهی است اما در بطن خود توجه ویژهای به مفاهیم صلح و سازش و اصلاح ذات البین دارد. در جُستار حاضر تلاش شده است با روشی توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مطالعات اسنادی و نصوص قانونی، ضمن برجسته ساختن قابلیتها و ظرفیتهای نهفته در مباحث و سرفصلهای آموزش حقوق کیفری در ترویج صلح و اشاعه آشتی و نوعدوستی، رویکرد صلحجویانه این دانش در دو حوزه حقوق کیفری شکلی و ماهوی مورد واکاوی قرار گیرد. جلوههای عفو، گذشت و میانجیگری در حقوق کیفری چه در مرحله صدور حکم و رسیدگی قضایی و چه در مرحله اجرای مجازات و کیفردهی، بیانگر تلاش مضاعف برای کاستن از بازتولید خشونت و تقلیل حس خصومت و به دنبال آن تقویت و اعتلای روح صلح و آشتی است به گونه ای که برخلاف تصور رایج عرفی، یک حقوقدان کیفری، متأثر از آموزههای مبتنی بر صلح و آشتی، بیش از آن که مجازاتگرا آموزش یافته باشد فردی صلحطلب و کیفرگریز تربیت شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صلح، آشتی، آموزش، حقوق کیفری، میانجیگری،
عنوان انگلیسی
....
چکیده انگلیسی مقاله
....
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://www.iisajournals.ir/article_53583_de1d5b208193e21f4f831d8c2c6b78b9.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1389/article-1389-519442.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات