این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۵، شماره ۹۲، صفحات ۴۵-۶۰

عنوان فارسی برنامه ریزی پرواز در افق زمانی کوتاه مدت
چکیده فارسی مقاله امروزه صنعت حمل و نقل هوایی، به عنوان یکی از مهمترین محورهای رشـد در کشـورهای توسـعه یافتـه و در حـال توسـعه، مطـرحمیباشد. بخش هوایی به دلیل رشد روز افزون و نیاز به توسعه زیر بنایی این صنعت، از اهمیت بسزایی برخوردار است. رقابت شدیدبین خطوط هوایی و بالا رفتن سطح توقع مسافران، منجر به طرح مسائل پیچیده زمانبندی و برنامـهریـزی شـده اسـت، بـه طوریکـهنیازمند مدلها و روشهای جدید برای حل این گونه مسائل میباشد. مشکلات برنامهریزی که این روزها مدیران فرودگاه و خطـوطهوایی با آن مواجه میشوند بسیار پیچیدهتر از مسائل برنامهریزی سنتی میباشد. در این مقالـه، یـک مـدل ریاضـی بـرای زمانبنـدیپروازهای یک فرودگاه در افق یک روزه ارائه شده که مواردی نظیر تخصیص ناوگان، تخصیص گیت و زمانبندی و توالی پروازها نیـزدر آن دیده شده است. در این مقاله، زمانبندی پروازها به صورتی انجام می گیرد که تعادل در بازههای زمانی مختلف ایجاد شود. بهبیان دیگر، مدل سعی می کند از تراکم پروازها در یک یا چند بازه زمانی پرهیز کرده و پروازها را بطور متعادل در بازه های مختلـفزمانی برنامه ریزی کند و در عین حال، محدودیتهای مختلف موجود در مسئله زمانبندی پرواز را نیز تضـمین نمایـد. ایـن مسـأله بـهصورت یک مدل عدد صحیح مختلط مدلسازی و با روش دقیق به کمک نرم افزار GAMSحل شده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زمانبندی پرواز، تخصیص ناوگان، تخصیص گیت،

عنوان انگلیسی Short-Term Flight Scheduling
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, air transportation industry is considered as one of the most important pivots ofgrowth in developed and developing countries. Due to increasing growth and need to developthe infrastructure of this industry, the aviation sector enjoys a great importance. The intensecompetition between airlines and the increased level of passengers' expectation, has led toconsidering complex scheduling and planning problems, so that requires new models andmethods to solve these problems. Scheduling difficulties which principals of airports andairlines are encountering these days are much more complicated than conventional planningproblems. In this paper, one mathematical model has been proposed for an airport flightscheduling in a horizon of one day, in which items such as fleet assignment, gate assignmentand flight scheduling and sequencing has been considered. In this paper, flight scheduling iscarried out so as to balance is created in various time intervals. In other words, the model triesto avoid flight congestion in one or more time intervals and to schedule flights moderately indifferent time intervals and also ensures different constraints of flight scheduling problem.This problem has been modeled as a mixed integer programming model and has been solvedusing an exact method with GAMS software.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Flight Scheduling, Fleet Assignment, Gate Assignment

نویسندگان مقاله علیرضا رشیدی کمیجان | rashidi komijan
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه (Islamic azad university of firouzkooh)

نسیبه جمشیدی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_53721_d3844d732b5f8b56605fa38349d70e30.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-522632.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات