این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۵، شماره ۹۲، صفحات ۷۵-۸۰
عنوان فارسی
ارایه مدل تابع هزینه تعمیر و نگهداری آزادراههای ایران
چکیده فارسی مقاله
برآورد هزینههای تعمیرونگهداری آزادراهها به منظور انجام برنامهریزی هر چه دقیقتر برای تخصیص بودجه و سایر اقدامات همـواره،مطرح است. در این خصوص، معمولا از روشهای سنتی یا بهرهگیری از ضرایب بینالمللی استفاده میشـود. در ایـن مقالـه بـا اسـتفاده ازروش رگرسیونی، مدلی برای تابع کل هزینه تعمیرونگهداری آزادراههای ایران ارایه شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل غیرخطـیبوده و شامل متغیرهای توصیفی سن راه و میزان بار استاندارد محور بر مسیر است. همانطور که انتظار میرود سن تاثیر منفی با ضریب0/33بر مجموع هزینه تعمیرونگهداری در کل دوران بهرهبرداری و برعکس، بار استاندارد محور دارای تاثیر مثبت با ضریب 1/2داشـتهاست. با استفاده از این تابع، مدل هزینه نهایی آزادراهها نیز برآورد شده است. بر اساس این مدل، هزینه نهایی آزادراه اردکان-مهریز کهدر برنامه ساخت قراردارد برای دوره بهرهبرداری 30ساله برابر 0/11ریال خواهد بود. با توجه به این مدل با توجه به سن راه میتـوانحساسیت هزینه را نسبت به بار اضافی برآورد کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعمیرونگهداری، تابع هزینه، هزینه نهایی،
عنوان انگلیسی
Maintenance Cost Function for Highways of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
It is necessary estimating of maintenance cost of highways because of allocate appropriatebudget and preparing enough action. It is used traditional methods or some internationalcoefficients in under developed countries because of lack of information. In the traditionalmethods it is allocated budget respect to economic situation. In best practice it is used a trendmethod. In this paper it is introduce and estimate full maintenance cost function for Iranian' shighways. The output shows that the function is nonlinear with two explanatory variables:equivalent single road axle (ESAL) and age of the highway. As, it is expected age has anegative influence and in contrast ESAL has a positive one. According to the model it isestimated marginal cost function which it is also nonlinear. It is used for Ardakan-Mehrizehighway which is in construction agenda. According to the mode, the marginal cost of it forusing at least 30 years is 11 Rial.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Maintenance, Full Total Coast, Marginal Cost
نویسندگان مقاله
هادی گنجی زهرایی | ganji zahraey
مربی، پژوهشکده مالی و اقتصاد راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_53723_c1a5e172f8ce8c8b9135e5576e13a710.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-522634.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات