این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۶۷-۷۲

عنوان فارسی ویژگیهای گفتمان روایتی در بزرگسالان فارسی زبان
چکیده فارسی مقاله هدف: زبان در طول زندگی انسان برای برقراری تعاملات اجتماعی اهمیت زیادی دارد و آسیب­شناسان گفتار و زبان نیز در حفظ و ارتقای گفتار و زبان در افراد نقش مهمی دارند. در دوران بزرگسالی، با افزایش سن خصوصا در دورانسالمندی اغلب تغییراتی در عملکرد شناختی به وجود می‌آید. این تغییرات بر روی توانمندیهای درکی و بیانی زبان تاثیر می‌گذارد. بنابراین از آنجا که با آگاهی از تغییرات ویژگیهای گفتمان در سنین مختلف زندگی می‌توان به بهبود گفتمان و ارتباط در سالمندی کمک کرد، مطالعه زبان در سنین مختلف بزرگسالی امری ضروری به نظر می­ رسد. روش بررسی:  پژوهش حاضر یک مطالعه­ی توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی است. در این مطالعه گفتمان روایتی 91 فرد بزرگسال در دامنه سنی 19 تا 74 سال که به چهار گروه سنی تقسیم شده بودند، مورد بررسی قرارگرفت. ابتدا هر فرد فرم رضایت­نامه شرکت در پژوهش و فرم اطلاعات فردی را پر کرد. سپس ارزیابی شناختی با استفاده از آزمون غربالگری (Mini-Mental State Examination ;MMSE) و در نهایت، ارزیابی توانایی های گفتمان روایتی با استفاده از آزمایه ارزیابی گفتمان روایتی فارسی انجام شد. به منظور بررسی نرمال بودن داده­ ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده استفاده‌گردید و پس از تایید نرمال بودن داده‌ها در مورد ابزار انسجام، برای مقایسه این متغیر در گفتمان روایتی در گروههای مختلف سنی از آزمون ANOVA و برایی متغیر پیوستگی که توزیع آن نرمال نبود از آزمون Kruskal-Wallis استفاده شد. تحلیلها با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام گردید. یافته ­ها: بین گروه سالمند و هر یک از سه گروه دیگر از لحاظ دو متغیر انسجام و پیوستگی تفاوت معنادار آماری وجود دارد (0/01>p). نتیجه­ گیری: نتایج این مطالعه نشان‌دهنده اینست که تواناییهای مربوط به گفتمان تحت تاثیر سن و خصوصا سالمندی قرار می‌گیرند. به همین دلیل نیاز است تا آسیب‌شناسان گفتار و زبان توجه به نیازهای زبانی و  نیازهای شناختی زیربنایی آنها را در برنامه­های بالینی خود جای دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمندی، زبان، گفتمان روایتی،

عنوان انگلیسی Narrative Discourse Characteristics Persian Speaking Adults
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: During human life, language is important in social interaction and speech and language pathologists play a significant role in preservation and promotion of speech and communication in people. In adulthood, increasing age and particularly aging changes most cognitive functions that have impact on the ability of receptive and expressive language. As communication and discourse in aging can be improved by obtaining information on changing discourse features, studying language in different ages is crucial. Methods: This research is a descriptive-analytic cross-sectional study. In this study, 91 adult narrative discourses, with the age ranges of 19 to 74 years, divided into four age groups. First, each participant filled out personal information and consent form to participate in the research. Then cognitive assessment using Mini-Mental State Examination (MMSE) screening test was conducted. Finally, their capabilities of narrative discourse were evaluated using Persian narrative discourse assessment task. In order to check the normality of the data, the Kolmogorov-Smirnov test was used. For comparison of narrative discourse in different age groups, ANOVA and Kruskal-Wallis tests were used (for cohesion and coherence respectively). Results: Both cohesion and coherence variables were significantly different among aging group and all three other groups (p< 0.01). Conclusion: Results of the present study indicate that discourse abilities are affected by age and especially by aging. Therefore, it is necessary for speech and language pathologists to consider the cognitive and linguistic demands in their clinical applications.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Elderly, Language and narrative discourse

نویسندگان مقاله زهرا بابایی | z babaiy
speech therapy, clinic of buds
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، کلینیک جوانه ها

زهرا قیومی انارکی | z ghayoumi anaraki
department of speech therapy, school of paramedical sciences, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

حمید طیرانی نژاد | h tayarani niknezhad
linguistics, hearing aid center
دکترای زبان شناسی، مرکز شنواگستر

فاطمه حارث آبادی | f haresabadi
department of speech therapy, school of paramedical sciences, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار گروه گفتار درمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_9641.html
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات