این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۷۹-۸۶
عنوان فارسی
بررسی ارتباط بیان دستوری و نظریۀ ذهن در کودکان دارای اُتیسم با عملکرد بالا
چکیده فارسی مقاله
هدف: در در سالهای اخیر علاقۀ فزایندهای به بررسی رابطه بین زبان و نظریه ذهن در کودکان دارای اُتیسم به وجود آمده اما با وجود مطالعات انجام شده، هنوز ماهیت این رابطه به درستی مشخص نشده است و یافته های تحقیقات دربارۀ جهت اثر و مؤثرترین عنصر زبانی دخیل در نظریۀ ذهن این کودکان متفاوت بوده است. با توجه به انجام نشدن این مطالعه در زبان فارسی، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بیان انواع ساختهای دستوری زبان فارسی و نظریۀ ذهن در کودکان فارسی زبان دارای اُتیسم است. روش بررسی: در این مطالعه، داده های پژوهش از 10 کودک دارای اُتیسم و 20 کودک طبیعی (10 همتای سنی و 10 همتای زبانی) جمع آوری شد. پس از اینکه کودکان اُتیسم با عملکرد بالا با آزمون غربالگری و تشخیصی اُتیسم تشخیص داده شدند، بیان ساختارهای مختلف دستوری و توانایی نظریۀ ذهن به ترتیب با استفاده از آزمون بیان دستور و آزمون نظریۀ ذهن بررسی شد و همبستگی داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخۀ 20 تحلیل شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد در گروه همتای سنی بین امتیاز مربوط به آزمون نظریه ذهن سطح سوم با هریک از امتیازات مربوط به تعداد ساخت درست بیانی و تعداد گویههای درست بیانی در آزمون بیانی دستور زبان همبستگی معناداری وجود داشت، اما در گروه همتای زبانی و اُتیسم همبستگی معناداری وجود نداشت. برای بررسی دقیقتر این ارتباط در کودکان دارای اُتیسم، همبستگی انواع ساختهای دستوری به صورت مجزا با نظریۀ ذهن بررسی شد و نتایج نشان داد بین ساختهای مربوط به بند موصولی قیدی، شناسه فعل و آزمون نظریۀ ذهن سطح دوم و نظریۀ ذهن کلی همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: بنابراین برای نتیجه گیری دربارۀ ارتباط زبان و نظریۀ ذهن در کودکان دارای اُتیسم، بررسی ساختارهای مختلف دستوری به صورت مجزا ضروری است و علاوه بر این، در درمان جنبه های شناختی آنها (رشد نظریۀ ذهن)، باید به ساختهای دستوری همچون موصولها و نشانه های افعال، توجهی جدی داشت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اُتیسم، بیان، دستور زبان، نظریۀ ذهن،
عنوان انگلیسی
Investigation of the Relation between Expressive Grammar and Theory of Mind In Children with High Functioning Autism
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Nowadays, there is an increasing interest in investigating the relation between language and theory of mind in children with autism. However, until now the nature of this relation is not fully understood, because findings of such an investigation in these children have been inconclusive, and even less is known about the direction of effect and the most effective component of language on theory of mind. The present study examined the relation between expressive grammar and theory of mind in 10 Persian children with high functioning autism between ages 6 to 9 years and 20 typically developing controls. Methods: In this study, research data were collected from 10 children with autism and 20 normal children (10 age-matched and 10 language-matched). Initially, we used screening and diagnosing test for diagnosing children with high-functioning autism. Then, expression of different structures of syntax and their ability in theory of mind were respectively assessed by using expressive grammar and theory of mind tests. Finally, data were analyzed with correlation tests using SPSS statistical software. Results: Our results showed that in language-matched group, significant correlation was found between total score of correct structure and correct tasks, and third level of theory of mind. However, in children with autism and age-matched normal children; no significant correlation was observed. For depth understanding of this relation in children with autism, we compared this relation in specific structures and found that there is a significant correlation between expression of adverbial relative clause and personal ending, and second level of theory of mind and total score of theory of mind. Conclusions: Therefore, for analyzing the relation between language and theory of mind in children with autism, it is necessary to compare different structures separately, and in cognitive therapy (treatment for improving the theory of mind), we should pay attention to grammatical structures such as relative clause and personal ending.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
autism, Expressive, Language grammar, Theory of mind
نویسندگان مقاله
حوریه احدی | h ahadi
department of linguistics, institute of linguistics, institute of humanities and cultural studies, tehran, iran
استادیار زبان شناسی، پژوهشکده زبان شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_9647.html
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات