این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۸۷-۱۰۰
عنوان فارسی
تحریک دهلیزی: پروتکلهای درمانی، اثربخشی و کاربرد درمانی در توانبخشی اطفال (یک مطالعه مروری روایتی)
چکیده فارسی مقاله
هدف: با توجه به کاربرد گسترده تحریک دهلیزی در کلینیکها نیاز به پروتکلهای سازمان یافته بیشتر در این زمینه ضروری به نظر میرسد. هدف از این مرور روایتی بررسی مبتنی بر شواهد پروتکل تحقیقات موجود و هدایت این جریان بالینی به سمت و سوی ساختار یافته است. روش بررسی: در مقاله مروری روایتی (Narrative) حاضر مستندات موجود بین سالهای 1972 تا 2014 در پایگاه های اطلاعاتی معتبر PubMed، Medline, Scopus ، Web of Scienceو Google Scholar بررسی شده اند. کلمات کلیدی "تحریک مکانیکی دهلیزی"، "کودکان"، "مجاری نیم دایره"، "اتولیت" و "توانبخشی" بودند. یافته ها: 203 مقاله یافت شد و در نهایت با رعایت معیارهای ورود 34 مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پروتکلهای درمانی آنها بحث شده است. در بیشتر مقالات مورد مطالعه اثرات درمانی دهلیزی موثر شناخته شده است و در مجموع برآیند شواهد به نفع آن است که مداخلات دهلیزی می تواند نقش مثبتی در بهبود کودکان با ناتوانی داشته باشد. به علاوه، پروتکلهای پیشنهادی محققین نیز طبقه بندی و ارائه گردید. مطالعات نشان می دهند که درمانی کارآمد است که کلیه گیرنده های دهلیزی اعم از اوتریکول، ساکول و همه مجاری نیم دایره را در وضعیت های متفاوتی از جمله به شکم خوابیده، به پشت خوابیده، به پهلو خوابیده ، چهار دست و پا، نشسته، در حالت زانو زده و ایستاده تحریک کند. نتیجه گیری: با تکیه بر شواهد یافت شده موجود پیرامون اثر بخشی تحریک مکانیکال دهلیزی، قویا پیشنهاد می شود تحریک دهلیزی سازمان یافته با پروتکل تخصصی بخشی از برنامه درمانی کودکان جهت غنی سازی فرآیند توانبخشی باشد. توصیه می گردد که سن دریافت تحریک، نوع تشخیص، شدت اختلال، سابقه دریافت تحریک، کنترل وضعیت سر، نوع تحریک، فرکانس، بزرگی و توالی تحریک مورد توجه قرار گیرد. بهتر است که جهت تحریک، مسیر طولی تحریک از لحاظ دامنه انجام و حتی طول مدت هر تحریک منفرد در یک جلسه و تعداد جلسات، موقعیت بدنی فرد در زمان دریافت تحریک، میزان توقف بلافاصله بعد از حرکت، فاصله بین تحریکات، سلامت محیطی و مرکزی خود سیستم دهلیزی و ابزار ارزیابی مناسب، در تدوین و طراحی پروتکل مداخله بالینی تحریکات دهلیزی، در نظر گرفته شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Vestibular Stimulation: Intervention Protocols, Efficacy and Therapeutic Application in Children Rehabilitation (a Narrative Study)
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: According to the widespread application of vestibular stimulation in clinics, organized treatment protocols seem to be necessary. This narrative article aimed to investigate the evidence-based current protocols and to guide this clinical flow into structured direction. Methods: In this narrative study, valid sites and databases such as PubMed, Web of science, Scopus, Medline and Google scholar were searched from 1972 till 2014. The Key words were "Mechanical Vestibular Stimulation", "Children", "Semicircular Canals", "Otolits" and "Rehabilitation". Results: 203 articles were found and finally, 34 studies were analyzed according to the inclusion criteria. Their treatment protocols were discussed. Most studies have proved vestibular stimulation to be an effective treatment method and the overall evidence suggests the efficacy of the vestibular interventions in improvement of children with disability. Additionally, suggested protocols are categorized and presented. Studies showed that treatment would be effective if all the vestibular receptors including utricle, saccule and all semicircular canals were stimulated in different positions such as prone, supine, side lying, quadruped, sitting, kneeling and standing. Conclusion: In the light of the present evidence about the efficacy of mechanical vestibular stimulation, organized vestibular stimulation with specialized protocol is strongly recommended to be as one part of children therapeutic schedule in order for empowering rehabilitation process. It is suggested to be careful about the age in which stimulation is received, type of diagnosis, intensity of deficits, history of receiving stimulation, head position control, type of stimulation, frequency, amplitude and sequence of stimulation. Direction of stimulation, length of stimulation, even the duration of each single stimulation during one session and number of sessions, body position during receiving the stimulation, the break and stop intervals immediately after each movement, the delay between two back to back stimulations, health of peripheral and central vestibular system itself along with suitable assessment tools are better to be considered in defining and designing clinical intervention protocol of vestibular stimulation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهاره زینل زاده قوچانی | b zeynalzadeh ghoochani
department of occupational therapy , rehabilitation school, university of medical sciences shiraz, shiraz, iran
دکترای تخصصی کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
سید علی حسینی | s a hosseini
social determinants of health research center, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دکترای کاردرمانی، استاد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
سید علیرضا درخشان راد | s a derakhshanrad
department of occupational therapy , rehabilitation school, shiraz university of medical sciences, shiraz, iran
استادیار گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز،شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
شیوا شرافت | sh sherafat
department of physiotherapy, school of rehabilitation, iran university of medical science, tehran, iran
دانشجوی دکتری فیزیوتراپی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
روشنک کشاورز | r keshavarz
department of physiotherapy, school of rehabilitation, tehran university of medical sciences, tehran, iran
دکتری تخصصی فیزیوتراپی، گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
منیژه سلیمانی فر | m soleimanifar
department of physiotherapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دکتری تخصصی، گروه فیزیوتراپی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
ابراهیم پیشیاره | e pishyare
department of occupational therapy, school of rehabilitation, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دکتری نوروساینس، گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_9646.html
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات