این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۳۵-۱۷۰

عنوان فارسی شناسایی و رتبه‌بندی عوامل کلیدی تجربه معناداری کار با رویکرد مدل‌سازی ساختاری تفسیری
چکیده فارسی مقاله معناداری کار به نحوی فزاینده به عنوان یکی از خروجی های با ارزش شغلی که بر رفتارهای سازمانی کارکنان اثرگذار است باری دیگر به شدت مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و در پژوهش های مدیریت رفتارهای سازمانی برای درک و فهم پدیده های مرتبط با رفتار افراد در محل کار، مطرح شده است. در رابطه با تجربه معناداری کار پیشآیندها و پیآمدهای متعددی نقش دارند که بر کیفیت زندگی کاری، عملکرد، فرسودگی شغلی و خوشنودی از کار مؤثرند و تبیین این روابط و عوامل می تواند درک و فهم مدیران از شرایط محیط کار را افزایش داده و به آن ها در افزایش بهره وری کمک کند. در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر تجربه معناداری کار شناسایی و با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری(ISM) رتبه بندی و مدل روابط میان عوامل کلیدی به دست آمده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که این عوامل در پنج سطح قرار دارند به گونه ای که تعهد شغلی، خدمت به دیگران و وابستگی شغلی بالاترین میزان اثرگذاری و ارزش‌های سازمانی و هدف‌های سازمانی بیشترین تأثیرپذیری را نسبت به سایر عوامل دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying and ranking of factors affecting on experienced meaningful work by using Interpretive Structural Modelling (Case of Study: ICT department of Ferdowsi University of Mashhad)
چکیده انگلیسی مقاله Meaningful work has become an increasingly job and work valued outcomes for employees and organizations. Meaningfull work is very important in understanding and managing organizational behaviors. In respect to meaningful work and expricing work meaningfulness, many antecedents and consequences must be considered such as those which effect on quality of work life, performance, burnout, and job satisfaction, and ranking of factors affecting on meaningful work can help managers to understand work environment better and increase productivity. This paper at the first approach introduces the major affecting factors based on expert opinions and resources in meaningful work and then it utilizes the Interpretive Structural Modeling (ISM) methodology to understand the mutual influences among these factors. Research results showed that identified 13 factors can be categorized in 5 level. The most influencing factors are Job commitment, serving to others and Job affiliation but the most depended factors are Organizational values and Organizational Goals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا ملک زاده |
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

آلا اکرامی فرد |
کارشناس ارشد فناوری اطلاعات

محمدامین ملک زاده | mohammad amin
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_28806_c3a22465ca3631c58fc60ca51eb76964.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-525981.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات