این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
هنرهای تجسمی
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۴۳-۵۲
عنوان فارسی
بازنمایی قزلباشها در نگارههای شاهنامه طهماسبی
چکیده فارسی مقاله
قزلباشها از مهمترین عوامل قدرت در دوره صفوی بودهاند که نزدیک به یک قرن، مهمترین مناصب نظامی و سیاسی ایران را دراختیار داشتند. آنها نقش اصلی را در بهقدرت رسیدن صفویان ایفا کردند. همزمان با قدرت قزلباشها، تصویرسازی شاهنامه طهماسبی بهدستور شاهاسماعیلاول (905-930/1499-1523) آغاز شد و در زمان سلطنت شاهطهماسباول (930-984/1523-1576) پایان پذیرفت و قزلباشان که مشخصه اصلی آنها، کلاههای موسوم به قزلباش بود، در این نگارهها تجسمیافتند. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی-تحلیلی و تاریخی و روش گردآوری اطلاعات بهشیوه کتابخانهای، به این سؤال پاسخدادهاست که نگارگر تاچه میزان توانسته جایگاه و اهمیت قزلباشها را در این دوره درخلال نگارههای شاهنامه طهماسبی تصویر کند. این نوشتار با هدف آشنایی با جایگاه و دلایل اهمیت قزلباشها در اوایل عصر صفوی انجام پذیرفته است. انتظار میرود موقعیت منحصربهفرد قزلباشها در عرصه سیاسی، دلیل اصلی بازنمایی گسترده آنها در نگارههای شاهنامه طهماسبی بوده باشد. نتایج این پژوهش ضمن تأیید فرضیه فوق، نشان میدهد که عنوان قزلباش، به جنبهای فراقبیلهای اشاره دارد؛ بهطوری که در دوره صفوی، ایران را با نام کشور قزلباش میشناختهاند. مناصب قزلباشها هم که در نگارههای شاهنامه طهماسبی درقالب مناصب درباری، نظامی و هنری مشاهده میشود، در بسیاری از موارد، این جنبه از قابلیت آنها را نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صفویان، قزلباشها، نگارگری، مکتب تبریز صفوی، شاهنامه طهماسبی،
عنوان انگلیسی
Qizilbashes Representation in the Paintings of the Tahmasp Shahnama
چکیده انگلیسی مقاله
The Shahnama of Shah Tahmasp (1524–76), also known as theShahnama-yi Shahi, is arguably the most luxuriously illustrated copy of Firdausi's epic ever produced in the history of Persian painting.Its pages, with outstanding measurements for an illustrated book (approximately 48 x 32 cm), are made of fine paper enriched with large gold-sprinkled borders and lavish illuminations. Accompanying the 759 folios of text, written in superb nasta'liq script, are 258 paintings of exquisite quality and artistic originality. This project was realized at the royal atelier in Tabriz, the first capital of the Safavid dynasty (1501–1736), and involved two generations of the most renowned artists of the time. Among them were Sultan Muhammad, Mir Musavvir, and Aqa Mirak, who succeeded each other as directors of the project through the years. Scholars still disagree about the actual dates of execution of the manuscript. It was begun around the early 1520s, probably under Shah Isma'il (r. 1501–24), the founder of the dynasty, and carried out for at least another twenty years under Shah Tahmasp, the manuscript's dedicatee and principal sponsor. The artistic importance of this manuscript cannot be overestimated. It is considered one of the highest achievements in the arts of the book for its superb calligraphy, painting, and illumination. From a pictorial point of view, it also marks the synthesis of the two most important phases of the Persian tradition-the Turkman style, which developed in Tabriz and Shiraz, and the Timurid style, associated with Herat. Qizilbashes are among the sources of power in Safavid era that nearly a century held the most important posts of martial and political. They performed main role in governing of Safavids and shah Ismaeil could find to his political and religious goals with their aids. At the same time with Qizilbashes power, illustration of shah Tahmasp shahnama began with patronage of shah Ismaeil I (905-930 A.H/ 1499-1523 A.D) and finished in time of Shah Tahmasp I' reign (930-984 A.H/ 1523-1576 A.D) and the Qizilbashes were illustrated in the paintings with their specific Qizilbash hat. This researh with a descriptive-analytical and historical approach and with data collection in the basis of library, answers to the question that what is the achievement of painter in illustrating of Qizilbashes place and their importance in this era through of the shahnama of Shah Tahmasp paintings. It supposes the uniqe place of Qizilbashes in field of pilitical is the main reason of their representation in paintings of the shahnama of shah Tahmasp. results of this research with confirmation of this supposition, show Qizilbash title, apart from a tribal title, indicates to a transpersonal aspect and even in Safavid time Iran has been identified with the name of Qizilbash country and presentment of a Qizilbash in the paintings of the shahnama of Shah Tahmasp indicates to a transpersonal and transtribal aspect in a lot of cases. The illustrated posts of the Qizilbashes in the paintings (courtier, martial and artistic) show this aspect of their capacity in a lot of cases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس ایزدی |
هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
محمد خزایی |
استاد گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حسنعلی پورمند |
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
https://jfava.ut.ac.ir/article_64025_21a5b7a796c572017d17c95966ff385f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات