این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
جامعه شناسی تاریخی
، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱-۲۲
عنوان فارسی
آموزش جامعهشناسی و بینش جامعهشناختی
چکیده فارسی مقاله
حثهای مفصلی درباره وضعیت جامعهشناسی در ایران صورت گرفته، نقدهای گستردهای بر جامعهشناسی ایران وارد شده و علتهایی در سطوح مختلف کلان، میانی و خرد برای کاستیهای جامعهشناسی ایران مطرح شده است. گستره این مباحث دستکم روشن میکند که نمیتوان برای کاستیهای جامعهشناسی در ایران تبیینی تکعلتی ارائه کرد و باید درباره هر دسته از علل به طرح مسئله و مطالعه دقیق ﭘرداخت. این مقاله ضمن ارائه تصویری کلی از نقدهای وارد بر جامعهشناسی ایران، ضعف در بینش جامعهشناختی را یکی از محوریترین نقصهای شیوه آموزش جامعهشناسی در ایران دانسته است؛ ضمن اینکه در دسته کلی علل آموزشی نقصانهای جامعهشناسی در ایران، نقش این عامل را بررسی و برخی راهکارهای تقویت بینش جامعهشناختی را ارائه کرده است. اگرچه بحث درباره بینش جامعهشناختی در اغلب کتابهای مهم جامعهشناسی وجود دارد، ﭘژوهشهای زیادی درباب نحوه آموزش و تقویت آن انجام نشده است. این مقاله میکوشد تا ضمن تبیین مفهوم بینش جامعهشناختی و ضرورت آن، به شیوه آموزش آن بهعنوان سازوکاری برای ارتقای کیفیت آموزش در مطالعات اجتماعی بپردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Teaching Sociology and Sociological Imagination
چکیده انگلیسی مقاله
A great number of sociological studies on democratization emphasize on the role of social classes in democratic transitions and the consolidation of democracy. Some authors like Barrington Moore know bourgeoisie as the historical agent of democracy, and for the authors like Dietrich Rueschemeyer, the workers are agents of democracy. In this article, we argue for a new perspective on the role of social classes in democratization based on a comparative historical study of the experience of democracy in Iran (1941-1953), Turkey (1945-1960) and South Korea (1945-1961). We are going to show that there are no specified pre-supposed interests in democracy for any social class, but the interests are historical-situational constructs of the circumstances of period under investigation. Democracy based on such an analysis is not the function of historical action of a specified class, rather it is the consequence of power balance between the classes in a specific part of history. In addition, as a part of such a perspective, the article argues in favour of a structural explanation for democratic consolidation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود شارع پور |
دانشیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
محمد فاضلی |
استادیار جامعه شناسی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://jhs.modares.ac.ir/article_5215_b6d8a6bda0278d7c2aabef954018f643.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/744/article-744-527722.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات