این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی تاریخی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۱۲

عنوان فارسی بررسی جامعه‌شناختی هویت جوانان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به بررسی جامعه‌شناختی وضعیت هویتی جوانان دبیرستانی شهر ایلام پرداخته و به شیوه پیمایشی انجام شده است. با استفاده از فرمول کوکران 215 دانش‌آموز دبیرستانی به‌عنوان حجم نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب، و از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شده است. در این بررسی از نظریه آنتونی گیدنز جهت بررسی هویت اجتماعی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از آزمون T، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است‌. یافته‌ها نشان می‌دهد رابطه متغیر تحصیلات با هویت فردی افراد مثبت و معنا‌دار است؛ یعنی با بالا رفتن میزان تحصیلات جوانان، هویت فردی آنان تقویت می‌شود و از هویت‌های دیگری که جنبه گروهی دارند، کاسته می‌شود. همچنین با سنجش متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی مشخص شد پایگاه اقتصادی- اجتماعی تنها با هویت قومی رابطه معنادار دارد و در برابر گونه‌های دیگر هویتی، بیشترین همبستگی را با هویت‌های فردی دارد تا هویت‌های جمعی؛ یعنی هرچه پایگاه اقتصادی- اجتماعی افراد بالاتر باشد، نقش هویت‌های جمعی ضعیف‌تر و نقش هویت فردی قوی‌تر می‌شود. همچنین نتایج بر‌آمده از رگرسیون نشان می‌دهد متغیرهای هویت گروهی و فردی بیشترین تأثیر را در هویت اجتماعی شخص دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sociological Study of Identity Status among Adolescences
چکیده انگلیسی مقاله The present study was designed to examine the identity status of high school adolescents in the city of Ilam (Iran) using the survey method. 215 high school students were selected as a sample through random sampling method. The theoretical framework of this paper is based on Giddens' theory. To analyze the obtained data, T-test, Pearson coefficiency and multiple regression methods were used. The results indicated that educational level has a positive and significance relationship with individual identity, while socio- economic status only has a significance relation with ethnic identity. Among the other identities, it has just more coefficiency with individual identities rather than collective identities. The results of multiple regression method showed that the group and individual identities have more effect on the social identity among the high school dolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه باقری |
. استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

محمد سلیمان نژاد |
هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ایلام (Islamic azad university of ilam)


نشانی اینترنتی http://jhs.modares.ac.ir/article_5217_1b06031fe8c93f9b0571d884722a6357.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/744/article-744-527725.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات