این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جامعه شناسی تاریخی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۶۱-۱۷۹

عنوان فارسی تحلیل جامعه‌شناختی دست‌یابی به فرصت¬‌های آموزش عالی در ایران (آزمون‌‌های سراسری ۱۳۸۱-۱۳۸۴)
چکیده فارسی مقاله موضوع این مقاله، بررسی نابرابری (تفاوت پذیری) در دست‌یابی به فرصت‌های آموزش عالی است. منظور از دست‌یابی به فرصت‌های آموزشی، دسترسی به آموزش عالی در بخش دولتی است. نویسندگان این مقاله دست‌یابی به فرصت‌های آموزشی را با معرّف‌های نمرۀ آزمون ورودی دانشگاه‌ها و میزان پذیرفته‌شدگان بر حسب استان‌های کشور مطالعه کرده‌اند. سؤال اصلی تحقیق این است: نابرابری در دست‌یابی به فرصت‌های آموزش عالی چگونه قابل تبیین است؟ چارچوب نظری پژوهش با استفاده از رهیافت ستیزگرایی و نظریۀ بوردیو ساخته شده است. در مدل ارائه‌شده، دست‌یابی به فرصت¬های آموزشی تابع سرمایه‌های اقتصادی و فرهنگی است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد در دست‌یابی به فرصت‌های آموزشی، تأثیر سرمایۀ فرهنگی والدین بیشتر از سرمایۀ اقتصادی آنان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sociological Analysis of Distribution of High Education Opportunities in Iran (exams from 2001 - 2005)
چکیده انگلیسی مقاله This article discusses the democratization of access to higher education opportunities in Iran. Access to educational opportunities was studied through exploring the scores the national university entrance exams. The main research question was: "How the inequality in access to higher education opportunities is explained?" To solve this problem, we constructed a theoretical model on the basis of capital theory: Access to higher educational opportunities is the function of modernization of parents' economic and cultural capital. The results showed that cultural capital weight in access to educational opportunities, is more than that of economic capital.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد توکل |
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

نسرین سالم |
کارشناس ارشد سازمان سنجش آموزش کشور
سازمان اصلی تایید شده: سازمان سنجش

غلام عباس توسلی | gholam abbas
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jhs.modares.ac.ir/article_5220_666682e6e7147e41eac6edcbe56f46d5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/744/article-744-527728.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات