این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)
، جلد ۲۶، شماره ۱۰۳، صفحات ۸۳-۹۷
عنوان فارسی
تحلیل پراکنش تصادفات جاده ای منجر به فوت با رویکرد اقلیمی مطالعه موردی: استان اردبیل
چکیده فارسی مقاله
حوادث جادهای و تلفات ناشی از آن یکی از علل اساسی مرگومیر در سراسر جهان به شمار میرود که هزینههای اقتصادی زیادی را بر اقتصاد کشورها تحمیل کرده است. چهارعاملانسان،وسیلهنقلیه،جادهومحیطدرامرتصادفات دخالت دارندکه در این میان عوامل محیطی و اقلیمی سهم قابلتوجهی را به خود اختصاص میدهند. مؤلفههای «یخبندان، رطوبت و دما» از عوامل مؤثر اقلیمی میباشند که نقش عمدهای در تصادفات جادهای دارند. از این رو پژوهش حاضر به تحلیل پراکنش تصادفات جادهای منجر به فوت با رویکرد اقلیمی در فصول مختلف سال با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیای در استان اردبیل پرداخته است. روش پژوهش از نوع توصیفی– تحلیلی است. نظر به اینکه تصادف یک پدیده مکانی است و تحلیلهای ArcGISنیز مبتنی بر مکان است، برای تحلیل از GIS و روش درونیابی کریجینگاستفادهشده است. در این پژوهش، تصادفات جادهای استان اردبیل در فصول مختلف سال و با در نظر گرفتن عوامل اقلیمی یخبندان، دما و رطوبت در محدوده زمانی 1389 الی1393 بررسی شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که از 762 مورد تصادف انجامشده 35 درصد در فصل تابستان، 75/25 درصد در بهار، 55/24 درصد در پاییز و 70/14 درصد در زمستان اتفاق افتاده است. مقایسه نمودار تعداد تصادفات منجر به فوت برمبنای ماههای سال، با نمودار تعداد روزهای یخبندان استان اردبیل نشان میدهد که تصادفات جادهای در استان اردبیل در ماههای یخبندان به دلیل کاهش تردد وسایل نقلیه گردشگران نسبت به ماههای غیریخبندان کمتراست، بیشترین تصادف از نظر رطوبت با میزان رطوبت 69-72 درصد و از لحاظ دما، در دمای خیلی پایین با «8» درجه سانتیگراد و خیلی بالا «16» درجه سانتیگراد اتفاق افتاده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصادفات جاده ای، عوامل اقلیمی، GIS، استان اردبیل،
عنوان انگلیسی
Spatial analysis of road accidents resulting in death approach to climate Case Study: Ardabil Province
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction The statistics show that the percentage of accidents in adverse climatic conditions varies from 7 to 12 percent due to the climatic and topographic conditions of the road route and its geometric shape. Our country is also considering the extent and existence of elevations and the transportation network, During its course it is exposed to various weather conditions; As every year more than 270 snowstorms and mountains of extensive and prolonged glaciers, The collapse of the massive and massive avalanches, the snowball, the slipping of the roads, Dust and sand storm and consequently disturbance in transportation network. Ardabil province has a complex climate as part of the country's terrestrial zone with its climatic highlands. Which has led to an escalation of road accidents in the province. For this reason, identification of effective climatic factors in road accidents Along with the accidental and unsafe spots of roads, it is considered important and useful. Based on this study, due to the importance of road accidents and the impact of climate phenomena in road accidents, Investigates the relationship between road accidents and climatic conditions in crashes has been located in the districts of Ardabil province during the period from 2010 to 2015. The main objective of this study was to analyze the distribution of road accidents with climate attitude using GIS and Kriging interpolation operations, In order to investigate the relationship between climatic phenomena and road accidents along with determining the hazardous points of roads in Ardabil province. Materialsand Methods The method of this research is descriptive-analytic of the applied type. Information on the number of crashes leading to death in the timeframe of 5 years from 2010 to 1393, it has been obtained from the Forensic Medicine and Police Department of the Ardebil province. In the present study, information was first entered in the Excel environment In the next step, by specifying the X and Y stations listed, The information entered into the GIS environment then the desired layer was extracted And using Kriging's interpolation operation A map of each of the elements and climatic factors affecting road accidents was prepared in the GIS environment. Then, to measure the correlation between road deaths and climatic factors (freezing, temperature and humidity) Pearson correlation coefficient was used. Discussion and Results In this study, to analyze the distribution of road deaths with a climatic approach in Ardebil province Ice, temperature and humidity indexes were used. The analysis of the crash data in the province of Ardabil indicates that Most of the accidents with 35% in the study period were in summer. And after the summer season, the highest accidents were in the spring with an abundance of 25.55%. In the fall and winter season, 24.55% and 70.7% of road accidents respectively occurred. Also, the analysis of Pearson correlation coefficient in the research indicators shows that between the ice days and the increase in road accidents leading to death with a significant level (0.05), between increasing the humidity and increasing the number of accidents leading to death resulted in a significant level (0.01). However, there is no significant relationship between the effect of temperature and the increase in road accidents leading to death. Conclusions The investigation of accidents leading to the death of Ardebil province using the GIS shows that most accidents occurred in the first 6 months of the year this is due to the smoothness of atmospheric conditions and the high traffic of vehicles on the roads. The temperature element analysis of road deaths suggests that most accidents occurred at low temperatures and the lowest crashes occurred at moderate temperatures. Analysis of the moisture element on road deaths suggests that as the humidity increases, the accident rate also increases.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Road accidents, Climate factors, GIS, Ardebil
نویسندگان مقاله
حسین نظم فر |
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
علی عشقی چهار برج | eshghi chahar borj
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه محقق اردبیلی نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
سعیده علوی |
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
علی جسارتی |
کارشناس ارشد جغرافیا و ژئومورفولوژی
نشانی اینترنتی
http://www.sepehr.org/article_28895_6d238ad4cb1fb9d507239bd4663a2f45.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/589/article-589-528534.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات