این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش های فلسفی – کلامی
، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۶۰-۸۰
عنوان فارسی
راههای مهار و تربیت قوّه خیال بر مبنای حکمت اسلامی
چکیده فارسی مقاله
قوّه خیال در نزد حکمای مسلمان جایگاهی ویژه دارد و در تمام عرصههای زندگی بشری، به خصوص در کسب کمالات انسانی، نقشی جدی ایفا میکند؛ در عین حال، اصلاح و نگهداشت حدّ این قوّه، نیازمند مراقبتهای فراوانی است. حکمای مسلمان با داشتن شناختی دقیق از این قوّه و طبیعتش، بر مبنای همان مباحث حِکمی، روشهایی را برای حفظ و تربیت این قوه در راستای تکامل انسانی بیان کردهاند، گرچه باب مستقلی را به این بحث اختصاص ندادهاند. این مقاله کوشیده است این راهها را که اغلب به اشاراتی بوده جمع و تفصیل کند. مشغول داشتن قوّه خیال به حواس ظاهری، قرار دادن این قوّه در تحت فرمان قوّه عاقله، برنامههایی چون مراقبت، تمرکز و توحّد، وکسب فضائل اخلاقیای چون صداقت، نیز اعتدال بخشیدن به مزاج و عمل به برخی اذکار همچون تلاوت فراوان آیات سُخره، از جمله راههای پیشنهادی حکما برای مهار و تربیت قوّه خیال است که در این مقاله بدانها پرداخته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نفس، قوّه خیال، مهار، تربیت، حکمت اسلامی،
عنوان انگلیسی
Methods of Controlling and Training the Faculty of Imagination in Islamic Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله
The faculty of imagination holds a special place for Muslim philosophers and plays a crucial role in all areas of human life, especially in the acquisition of human perfection. However, correction and maintaining the limitation of this faculty requires great amount of care. Muslim philosophers, having an accurate knowledge of this faculty and its nature, based on the exact philosophical discussions, have stated methods for keeping and training this faculty with the aim of human evolution; however have not dedicated a separate place for it. This article has made effort to gather these methods and later explain them in details which were mere references in their texts. Among the suggested methods by philosophers for controlling and training imagination we have dealt with these ones: occupying the faculty of imagination to external senses, placing it under the control of the faculty of reason, and some programs like meditation, concentration and having one effort and goal, and acquiring moral virtues such as honesty, also balancing temperament and acting to some recitations such as lots of reciting Sokhre verses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا پورسینا |
دانشیار گروه فلسه دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محسن ترکمان |
دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://pfk.qom.ac.ir/article_984_5826140aa81321c79720f825e9142a39.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-529085.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات