این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۸۰-۱۰۰

عنوان فارسی نقش نبی در در یافت وحی (با تکیه بر دیدگاه فارابی، ابن سینا، ملاصدرا)
چکیده فارسی مقاله مسئله‌ی وحی و نقش در وحی، یکی از مسائلی است که در میان فلاسفه‌ی‌ اسلامی و اندیشمندان دینی بسیار اهمیت دارد.در میان فلاسفه‌ی اسلامی، فارابی اولین کسی است که به نحوی روشمند، به تحلیل بحث وحی و نبوت می-پردازد. او تبیینی معرفت شناسانه از وحی دارد و معتقد است که عقل مستفاد نبی پس از تعالی و اتصال با عقل فعال، معرفت وحیانی را دریافت می‌کند و پس از دریافت وحی، به حقایق و امور معقول، به استمداد قوه‌ی تخیل صورت می‌بخشد.پس از او ابن سینا با وارد کردن «قوه‌ی حدس» در فرآیند وحی و تبیین مراتب عقول، نظریه‌ی خود را در باب وحی بیان می‌دارد. او معتقد است نبی حقایق عقلی را دریافت کرده و به این حقایق، از طریق قوه‌ی متخیله، صورت می‌دهد.ملاصدرا نیز معتقد است عقل فعال، عقل بالقوه را به فعلیت می‌رساند. وی تمایز میان وحی و غیر وحی را در اموری مانند نحوه‌ی دریافت معقولات، کمّیت آنها و کیفیت وصول به مبدأ معقولات می‌داند و برای بیان این تمایز، از عنصر قوه‌ی حدس و عقل قدسی بهره می‌جوید. از دید این سه فیلسوف، نبی قابل وحی است که پس از اتصال به عالم غیب و یا اتحاد با آن، معارف را ابتدا از طریق عقول و در نهایت بدون واسطه دریافت می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وحی، نبی، فارابی، ابن سینا، ملاصدرا، قوه‌ی خیال، حدس، عقل قدسی،

عنوان انگلیسی The role of prophet in the receipt of revelation (with emphasis on Farabi's, Avicenna's and Mullasadra's views)
چکیده انگلیسی مقاله The issue of revelation is issue with great importance among Islamic philosophers and feligious thinkers.Farabi – among other islamic philosophers – is the first one who methodically, analyzes revelation and prophethood. He believes that prophet's acquired intellect –afther transcendence and connection with the active intellect – receives the revelatory knowledge and afther the receipt of revelation gives form to intelligible affairs and facts using the imagination faculty.Avicenna explains his own theory of revelation introducing the conjecture faculty in the process of revelation and explaining the hierarchy of the intellects.Mullasadra,as well, believes that the avtive intellect,actualizes the potential intellect.He uses "the conjecture faculty" and " the sacred intellect" to explain the distinction between revelation and similar experiences lies this. According to these three the prophet is the receiver of revelation who – after connection with the unseen world or uniting with it- receives knowledges primarily trough reason and ultimately immediately.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Revelation, profhet, Farabi, Avicenna, mullasadra

نویسندگان مقاله عطیه سادات فیض | atieh sadat
دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب تدریس در دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ادیان و مذاهب (University of religions and denominations)

فاطمه سلیمانی |
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ع مدیر گروه رشته فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_974_0d5c5dd8f0665cea2e7cbac4d70ec153.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-529086.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات