این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های فلسفی – کلامی، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۱۸۰-۲۰۰

عنوان فارسی بررسی تطبیقی آراء ابن سینا و ابن میمون درباره معاد
چکیده فارسی مقاله ابن سینا و ابن میمون هردو از فلاسفه دینی بوده اند که دغدغه اثبات عقلانی عقاید دینی خود را داشته اند . ابن سینا از منظر اسلام معاد را در دو شکل روحانی و جسمانی می پذیرد اما در نحوه پذیرش آنها دو رویکرد متفاوت دارد . او معاد جسمانی را نه از طریق استدلال بلکه به دلیل ایمانش به کلام الله می پذیرد و معاد روحانی را از طریق برهان اثبات می‌کند . لذت والم ابدی و به نفس تعلق دارند وهمین نفس است که بعد از جدایی از تن نیکبخت یا بدبخت است . لذت عقلی از لذت حسی شریف‌تراست زیرا که لذت حسی فنا پذیر ولی لذت عقلی فناناپذیر است. غایت لذت نظر به ذات باری تعالی و ملائکه است . ابن میمون هم به همین منوال برای اثبات معاد روحانی اقامه برهان می‌کند . او نیز به پاداش و مجازات و لذت و الم روحانی اخروی قائل است. و غایت لذت را رویت شخینا می داند که از آن به معرفت تعبیر می شود . در این مقاله قصد داریم به بررسی تطبیقی این دو دیدگاه فلسفی یکی با داعیه اسلام و دیگری با داعیه یهود بپردازیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی a comprathve study of escathoulogy in Ibn sina anb maimonds
چکیده انگلیسی مقاله Ibn Sina and Maimonides both religious philosophers who have concerns rational proof of their religious beliefs. Ibn Sina with his Islamic point of view belives resurection in the form of physical and spiritual, but in how the two different approaches. His view about bodily resurrection is not by argument but because of his faith in the Word of God he accepts and spiritual resurrection proves by argument. Pleasur and pain is eternal and it belong to the soul . Soul is the same one after separation of body is happy or unhappy. Intellectual pleasure is more honourable from bodily pleasure beacouse bodily pleasure is mortal, but intellectual pleasure is immortal. End of the pleasur is looking at God and Angels. Maimonides did the same arguments to prove the spiritual resurrection. He also believes in divine reward and punishment and the spiritual pleasure and pain and the ultimate viewing pleasure is Shekhinā that is interpreted to knowledge. In this article we are goingto comparative study of these two philosophical views of the claim to Islamic and Jewish claims to deal with antology.. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ملیحه صابری نجف ابادی | saberi najaf abadi
سازمان مطالعه و تدوین amp;quot; سمت amp;quot;


نشانی اینترنتی http://pfk.qom.ac.ir/article_976_c4c806267fea9b4a992009bd823499b5.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1416/article-1416-529091.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات