این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۸، شماره ۳۲، صفحات ۱۳۳-۱۵۴

عنوان فارسی از یقین به تردید: بررسی تحول وجه نماییِ قهرمانِ رمان طوبی و معنای شب از دیدگاه نشانه شناسی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این مقاله، بررسی روابط قدرت در رمان طوبی و معنای شب با تأکید بر مسئلۀ جنسیت و بازنمایی جنسیت در این رمان است. یکی از ابزارهایی که زبانشناسی اجتماعی هلیدی برای بررسی متون و آشکار ساختن سازوکارهای ایدئولوژیک آن در اختیار می‌گذارد، بررسی ساختار وجه و وجه‌نمایی است. در این پژوهش، با تأکید بر نقش وجه-نمایی در تولید متون و بازتولید روابط قدرت و مناسبات جنسیتی، به بررسی وجه‌نمایی در رمان طوبی و معنای شب، با روش توصیفی- تحلیلی پرداختیم. در این رمان، چشم‌انداز تاریخی هفتاد ساله‌ای از زن ایرانی ارائه می‌شود؛ اما طوبی، شخصیتِ زنِ محوری، در این سیر تاریخیِ رو به جلو، نه تنها دستاوردی در رسیدن به اهدافش نمی‌یابد، بلکه سیری قهقرایی را می‌پیماید. طوبی در ابتدای رمان، زنی است که به ضرس قاطع و با کمال اطمینان سخن می‌گوید؛ اما در پایان رمان، فردی است که به هیچ چیز یقین ندارد و هیچ باوری در گفته‌هایش نیست. درواقع، سیر تحول وجه‌نماهای طوبی از قطعیت و بایدِ بیرونی به تردید و شایدِ درونی میل می‌کند. این استحالۀ درونی و سترونی روحی طوبی در پایان رمان، در ارتباط مستقیم با مناسبات و کارکردهای گفتمانی کلان‌ترِ اجتماعی در دوران قاجار و پهلوی اول قرار می‌گیرد؛ مناسبات اجتماعی‌ای که زنان را از اندیشیدن، گفتن و مشارکت اجتماعی در فضای بیرون بازمی‌دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نشانه شناسی اجتماعی، طوبی و معنای شب، وجه نمایی، جنسیت، سکوت،

عنوان انگلیسی From Certitude to Doubt: A Social-Semiotic Study of the Evolution of the Heroine’s Modal Structures in Touba va Ma’nay-e Shab (1)
چکیده انگلیسی مقاله This research explores power relations in Touba and the Meaning of Night, focusing on the gender issue and gender representation in the novel. Studying modal structures and modality is one of the tools provided by Halliday's social linguistics for examining texts and revealing their ideological functions. Focusing on the role of modality in the production of texts and reproduction of power and gender relations, we study modality in this novel with an analytic-descriptive method. The novel offers a seventy-year-old historical perspective on Iranian women. However, in the course of this seemingly progressive historical movement, Touba, the heroine of the novel, not only does not achieve her ends but also, quite on the contrary, shows signs of regression. In the beginning of the novel, Touba is a self-assured woman who talks and acts decisively, but toward the ending of the novel she turns into someone without certainty or any kind of conviction. Indeed, Touba's modal structures evolve from external certitude and determination to internal doubt and hesitation. In the end, Touba's internal evolution and spiritual barrenness are closely related to more general social discursive relations and functions during the Qajar and First Pahlavi dynasties, especially those convictions that prevent women from thinking, speaking, and participating in external practices in the social scene.   [1] Touba and the Meaning of Night
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ندا کاظمی نوایی | kazemi navaei
دانشجوی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

فرزان سجودی |
دانشگاه هنر تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر تهران (Art university of tehran)

مهبود فاضلی | مهبود
دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

فرهاد ساسانی |
دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/article_14020_8afa43f885804464524bb017e9cb187c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-529917.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات