این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۱۵-۳۹
عنوان فارسی
پژوهشی در بابِ ساختارِ اثرِ هنری از چشماندازِ یوری لوتمن
چکیده فارسی مقاله
لوتمن با الهام از نگرشهای زبانشناختی دوسوسور و یِلْمْزلِف و تکیه بر روششناسی ساختارگرا نظریات بکر و بدیعی در بابِ چگونگی تحلیلِ ساختارِ اثر هنری به دست میدهد. او با طرحِ موضوعِ «هنر به مثابۀ نظامِ نظامها» نشان میدهد که اثر هنری نوعی «نظامِ الگوسازِ ثانوی» است که بر اساسِ الگوی اولیۀ زبان شکل میگیرد. با این همه، اثر هنری از آنجایی که اطلاعاتِ بیشتری را در فضای محدودتری میگنجاند، نسبت به زبانِ معمول ساختار پیچیدهتری دارد. بنابراین مقالۀ پیش رو میکوشد ضمنِ بررسی خاستگاههای نظری اندیشۀ لوتمن، استدلالهای وی را در این باره بررسی و تحلیل کند. در این بررسی مشخص میشود که در اثر هنری، تمامی فرمها قابلیتِ آن را دارند که سمانتیره یا دلالتمند شوند. بر این اساس، در اثر هنری چندین نظام به طور همزمان فعّال میشوند؛ تنش و برخورد بین این نظامها موجبِ تشدید یا تقویتِ دلالتمندی اثر و در نتیجه غنای آن میشود. در پایان این بررسی، نگارنده با طرحِ موضوع «انتظام معنایی» یا «بازی مدلولها» میکوشد نکتهای هرچند مختصر در حوزۀ نشانهشناسی شعر پیش روی نهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A research on the structure of the artistic text from Yuri Lotman's perspective
چکیده انگلیسی مقاله
Yuri Lotman, inspired by de Saussure and Hjelmslev, and following the structural methodology has put forward some innovative ideas so as to analyze the structure of the artistic text. Defining art as the system of systems, Lotman points that any artistic text is a secondary modelling system which is based on the primary model of language. However, artistic texts, compared to natural language, convey more complex information in a smaller amount of space, and consequently have a more complex structure. Hence, this article tries to follow Lotman's theoretical source of thought, and at the same time to analyze his argumentation in this regard. In this way it is revealed that in any artistic text, all forms gave the potentiality of being semanticized, i.e. coming up to a higher level of significance. Accordingly, in artistic texts more than one system is active at a time; as a result the tension and confrontation between these systems leads to the reinforcement and intensification of the text's significance. In the end, the author introduces a new, though little, point in the field of poetic semiotics by the name of semantic ordering or the plشy of signifieds.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود آلگونه جونقانی | algooneh juneghani
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_13555_9bd17451b0c527c85401021c002de157.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-529922.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات