این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نقد ادبی
، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۴۱-۶۳
عنوان فارسی
عبور از مربع معنایی گریماس و صعود با نردبان معنایی
چکیده فارسی مقاله
به اعتقاد گروهی از پژوهشگران، مربع معنایی گریماس در برخی از متون ساختاری مکانیکی و منجمد دارد و به خوبی نمایانگر معانی موجود در یک گفتمان نمیباشد؛ بنابراین مربع تنشی را که کاربردی پویا و سیّال دارد، برای این امر مناسب میدانند. این در حالی است که میتوان به مدد «مربعهای معنایی متوالی»، معانی موجود در ژرفساخت یک روایت را بهگونهای سیّال و متحرک به تصویر کشید و یا به عبارتی دیگر میتوان مراحل تولید معانی موجود در یک روایت را از معنای اولیه تا معنای نهایی آن به نمایش درآورد. در همین راستا، ما در این پژوهش با پیشنهاد الگوی جدید «نردبان معنایی»، به تجزیه و تحلیل چند روایت در ژانر غنایی پرداختهایم تا ضمن کشف معانی درونی و ژرفساختی آنها، به اثبات ویژگی دینامیکی معنا در مربع معنایی نیز بپردازیم. پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که فرایند نردبان معنایی به مدد مربعهای معنایی متوالی، نمایانگر جابجایی و سیّالیت معانی یک روایت است و مربعها کاربردی مکانیکی و منجمد ندارند و فرآیند نردبان معنایی در تمامی روایتها قابل تطبیق و اجرا است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
گریماس، مربع معنایی، نردبان معنایی، معنای دینامیکی و سیّال،
عنوان انگلیسی
Passing through the Semiotic square of Greimas and ascending by the Semiotic Ladder
چکیده انگلیسی مقاله
According to group of researchers, the semiotic square of Greimas in some of texts, has a mechanical and solid structure and doesn't successfully represent meanings in a discourse. They believe that the tensive square is more appropriate; because it has fluid and dynamic applications. However, fluid and dynamic deep structure of a narrative can be illustrated by using of "consecutive semiotic square"; In other words, it can be shown off the processes of the meaning production in a narrative from primary meaning to ultimate meaning. In this regard, we suggest in this study a novel model, "semiotic ladder", to analyze narratives in the lyrical genre, to discover their inner and deep structure meanings to prove dynamic feature of meaning in the semiotic square. After analysis, it was found that the process of the semiotic ladder thanks to consecutive semiotic squares, represents the displacement and fluidity of meanings in a narrative and refuse the mechanical and solid feature of squares. Finally, the application and process of the semiotic ladder is applicable and practicable in all narratives.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه ثواب |
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
محمد علی محمودی | mohammad ali
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
نشانی اینترنتی
http://lcq.modares.ac.ir/article_13556_2fa380a863e9d69e1eb4bd392075ff96.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1292/article-1292-529923.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات